Al zouden alle atleten het willen, op een smal parcours in drukte valt niet netjes 10m uit elkaar te rijden tenzij er een flink aantal tussen zitten die onnodig inhouden.
De kern van het probleem is net als met een file op de snelweg. Een file is theoretisch ook op te lossen als iedereen van te voren weet hoe ieder ander zich nog GAAT gedragen.
Als je een lintje van atleten voor je hebt, en op de plekken waar het druk is zijn dat er zo 30, moet je als je aan een inhaalactie begint verplicht het hele spul inhalen. Zo'n inhaalactie duurt 4km, misschien wel meer. Je moet dus, om je aan de regels te houden, voor de komende 4 km kunnen inschatten hoe alle rijders voor je, die je niet eens allemaal kunt zien, zich nog gaan gedragen, op het parcours dat je niet precies kent. In de praktijk betekent dat op smalle parcoursen gewoon dat je ergens halverwege zo'n inhaalactie niet meer langs je voorganger kan. Omdat er een bocht ligt, een wegversmalling of omdat die voorganger ineens ook versnelt voor een inhaalactie. Dan moet je er dus tussen, en dan stayert degene achter je. Of eigenlijk weer niet, want jij had al een kaart moeten krijgen omdat je niet langs alle 30 kwam. Maar wat kon je er eigenlijk aan doen...
En in zo'n groep van 30 gebeurt dat op zeker 5 verschillende plekken in de groep, en dan klontert het samen tot een lintje van half stayerende atleten die met 30 man op pak hem beet 150m rijden. En als je ergens moeilijk uit weg kan rijden is het wel uit zo'n groep (of je moet echt veel sterker zijn). Als je er van achteruit langs wil moet je namelijk die hele 150m eerst naar voren rijden en dan is het gif wel uit je demarrage. Want halverwege ertussen om even uit te rusten voor een echte aanval, dat mag niet...
De enige oplossing is dat er voldoende mensen in de groep niet meer naar voren willen en gewoon achterin de groep op 10m van de voorganger blijven rijden totdat de groep zich verspreid, en dat gaat bij atleten van ongeveer gelijke sterkte wel een halve race duren. En of dat dan nog een race is mag je je afvragen.
Iedereen die in zo'n groep naar voren rijdt en netjes kopwerk doet draagt aan het probleem bij. Al die lui die continu klagen over lintjes atleten in hun wiel zijn net zo zeer het probleem als degenen daarachter. Je moet er alleen langs als je zeker bent dat je een gat gaat slaan! Anders ben je gewoon de oorzaak van het probleem.
En zo'n groep uit elkaar jureren is een illusie als je er met de motor alleen achter kan zitten. Je moet er kilometers naast kunnen rijden om iets te doen. Echt kilometers omdat je als je aan het inhalen bent ook kilometers in de stayerzones van anderen mag zitten.
Het hypocriete is dat voor in het veld iedereen wel 10m uit elkaar moet rijden want die paar atleten die voor het spul uitzwommen zijn excellent te jureren. Volgens mij is de enige oplossing dat we dichter op elkaar mogen rijden. Dan mag men voorin net zo samen werken als achterin, en dan worden de groepen compacter en makkelijker volgens de regels in te halen. Ik haal echt veel liever een echt compacte groep in dan een half uit elkaar rijdende. Een compacte groep kun je tenminste in een keer van achteruit langs. Het is veel makkelijker om zo een gat te slaan.
Of we moeten de gemeentes overhalen om grote hoofdwegen af te kunnen sluiten waardoor inschatten of inhalen gaat lukken een stuk makkelijker wordt.