26

Re: 111 Bilzen

Ik vind het eigenlijk jammer dat er niet meer afstanden zijn tussen de kwart en de halve (wat dan toch meteen twee keer zover is). Enige wat ik ken is de 1/3 in Oud Gastel... Of ben ik de enige op de wereld die 'faalangst' heeft voor de halve en iets meer dan een kwart wil doen om te kijken wat mijn lichaam daarvan vindt? Van mij mag ook het zwemmen en het lopen wel langer inderdaad, 111 is een kwart met veel meer fietsen en zou je eigenlijk op zijn minst in waves moeten starten...

27

Ynsnits schreef:

Precies! Geheel met de 3 bovenstaande posters eens.
Het wordt tijd voor de introductie van een nieuwe afstand: de "44" , 4 km zwemmen, 30 km fietsen en 10 km hardlopen.
Komen de zwemmers tenminste ook een beetje aan hun trekken... wink

Ik doe zeker mee, misschien dat ik dan voor 1 keer vóór Ronnyke kan finishen  wink

28

Ik dacht dat die 111 iets in de trend van 2 - 80 - 19 was oftewel +/- een halve...  hmm mis dus.. Tja een 1/2e is idd een grote stap en een 1/3 lijkt mij ook wel wat. 1,25 km zwemmen 60 fietsen en 14 km lopen. smile is weer een uurtje langer dan een 1/4 smile

#enjoylife

29 Laatst bewerkt door Vanzella (25-09-13 16:51:39)

Mwah ik vind dat we niet het concept de schuld moeten geven van illegaal stayer gedrag.

Ik vind 111 een leuke afstand. Het is een lange race waar je toch makkelijk van herstelt, omdat het lopen vrij kort is. Ik vond het vorig jaar een ideale harde training richt IM Wales.

Dat er in Bilzen enorm gestayerd werd ligt deels aan de mentaliteit, deels aan het smalle parcours. Komaan, met tweehonderd deelnemers is er zelfs op een fietspad plaats genoeg om niet te stayeren. Zeker na de eerste 20km als iedereen een beetje gesettled is (tenzij ze vanaf het begin bewust bij elkaar in het wiel hangen natuurlijk smile)

Nu had sport events ook 500 deelnemers toegelaten als die hadden willen meedoen, dan is het een ander verhaal.

Ik heb vorig jaar La Roche gedaan van deze organisatie en over deze afstand, en daar was stayeren geen enkel probleem ondanks de 500 deelnemrs. Het helpt natuurlijk dat er een klim van 4 km direct na het zwemmen ligt.. Dus ja het parcours heeft invloed, maar volgens mij is het vooral een mentaliteits kwestie.

30

Hey Sam schrijf je in voor IM70.3 luxemburg en je zult mischien wel voor me zijn. Ik vind die 111 echt wel een leuke afstand en zal dat zeker nog meedoen. Knap dat die organisatie 2 van zulke wedstrijden per jaar kan organiseren+de rest dan nog.

31

Oh ja, toen ik uit het water kwam waren er 2 atleten voor me die zelf niet rond de kegels liepen, maar gewoon direct naar hun fiets... Niemand die hier iets tegen zei... De wisselzone was ook heel smal.

Het concept vind ik wel ok, Er zijn een pak atleten met 1 of meerdere slechte knie(ën). Dit biedt hen ook de mogelijkheid om min of meer een LD te doen, zonder hun knieën kapot te lopen.... Zwemmen mag van mij gerust een 2000m zijn ipv 1000..

32

rinke schreef:

Ik dacht dat die 111 iets in de trend van 2 - 80 - 19 was oftewel +/- een halve...  hmm mis dus.. Tja een 1/2e is idd een grote stap en een 1/3 lijkt mij ook wel wat. 1,25 km zwemmen 60 fietsen en 14 km lopen. smile is weer een uurtje langer dan een 1/4 smile

Tot in Oud Gastel in juni 2014, want daar organiseren ze al jaren een hele leuke 1/3 afstand: 1,3-60-14.

33

MartijnT schreef:
rinke schreef:

Tot in Oud Gastel in juni 2014, want daar organiseren ze al jaren een hele leuke 1/3 afstand: 1,3-60-14.

Idd een mooie opstapper naar den halve... smile

34

Unclesam schreef:
MartijnT schreef:
rinke schreef:

He, das een leuke smile smile smile Is de datum van 2014 al bekend, kan m niet zo 1,2,3 vinden op de site van 't Veerke...
Oftewel, ik ga eerst maar eens een 1/3 doen om te kijken hoe het me bevalt om langer dan 2.5 uur te maxen smile wink

#enjoylife

35

Al zouden alle atleten het willen, op een smal parcours in drukte valt niet netjes 10m uit elkaar te rijden tenzij er een flink aantal tussen zitten die onnodig inhouden.

De kern van het probleem is net als met een file op de snelweg. Een file is theoretisch ook op te lossen als iedereen van te voren weet hoe ieder ander zich nog GAAT gedragen.

Als je een lintje van atleten voor je hebt, en op de plekken waar het druk is zijn dat er zo 30, moet je als je aan een inhaalactie begint verplicht het hele spul inhalen. Zo'n inhaalactie duurt 4km, misschien wel meer. Je moet dus, om je aan de regels te houden, voor de komende 4 km kunnen inschatten hoe alle rijders voor je, die je niet eens allemaal kunt zien, zich nog gaan gedragen, op het parcours dat je niet precies kent. In de praktijk betekent dat op smalle parcoursen gewoon dat je ergens halverwege zo'n inhaalactie niet meer langs je voorganger kan. Omdat er een bocht ligt, een wegversmalling of omdat die voorganger ineens ook versnelt voor een inhaalactie. Dan moet je er dus tussen, en dan stayert degene achter je. Of eigenlijk weer niet, want jij had al een kaart moeten krijgen omdat je niet langs alle 30 kwam. Maar wat kon je er eigenlijk aan doen...
En in zo'n groep van 30 gebeurt dat op zeker 5 verschillende plekken in de groep, en dan klontert het samen tot een lintje van half stayerende atleten die met 30 man op pak hem beet 150m rijden. En als je ergens moeilijk uit weg kan rijden is het wel uit zo'n groep (of je moet echt veel sterker zijn). Als je er van achteruit langs wil moet je namelijk die hele 150m eerst naar voren rijden en dan is het gif wel uit je demarrage. Want halverwege ertussen om even uit te rusten voor een echte aanval, dat mag niet...
De enige oplossing is dat er voldoende mensen in de groep niet meer naar voren willen en gewoon achterin de groep op 10m van de voorganger blijven rijden totdat de groep zich verspreid, en dat gaat bij atleten van ongeveer gelijke sterkte wel een halve race duren. En of dat dan nog een race is mag je je afvragen.
Iedereen die in zo'n groep naar voren rijdt en netjes kopwerk doet draagt aan het probleem bij. Al die lui die continu klagen over lintjes atleten in hun wiel zijn net zo zeer het probleem als degenen daarachter. Je moet er alleen langs als je zeker bent dat je een gat gaat slaan! Anders ben je gewoon de oorzaak van het probleem.

En zo'n groep uit elkaar jureren is een illusie als je er met de motor alleen achter kan zitten. Je moet er kilometers naast kunnen rijden om iets te doen. Echt kilometers omdat je als je aan het inhalen bent ook kilometers in de stayerzones van anderen mag zitten.
Het hypocriete is dat voor in het veld iedereen wel 10m uit elkaar moet rijden want die paar atleten die voor het spul uitzwommen zijn excellent te jureren. Volgens mij is de enige oplossing dat we dichter op elkaar mogen rijden. Dan mag men voorin net zo samen werken als achterin, en dan worden de groepen compacter en makkelijker volgens de regels in te halen. Ik haal echt veel liever een echt compacte groep in dan een half uit elkaar rijdende. Een compacte groep kun je tenminste in een keer van achteruit langs. Het is veel makkelijker om zo een gat te slaan.
Of we moeten de gemeentes overhalen om grote hoofdwegen af te kunnen sluiten waardoor inschatten of inhalen gaat lukken een stuk makkelijker wordt.   tongue

36

Het is en blijft moeilijk dat stayeren/ niet stayeren.

Ik ben een voorstander van niet stayeren, triathlon blijft een individuele prestatie, dat is de essentie van de sport. Het dichter op elkaar mogen rijden is dan ook voor mij geen optie.
Triathleten hebben een eigen verantwoordelijkheid hierin. Voorts zou een organisatie naar z'n eigen parcours kunnen kijken of dit wel geschikt is om een "niet stayer" wedstrijd op te organiseren.  In het geval van een smal parcours zou een organisatie moeten kiezen om stayeren toe te staan, dit ook te vermelden bij de inschrijving. De triathleet die in wil schrijven kan dan zelf de keuze maken om wel/niet deel te nemen.  Geen gezeur achteraf!!!

lol

37

rinke schreef:
Unclesam schreef:
MartijnT schreef:

He, das een leuke smile smile smile Is de datum van 2014 al bekend, kan m niet zo 1,2,3 vinden op de site van 't Veerke...
Oftewel, ik ga eerst maar eens een 1/3 doen om te kijken hoe het me bevalt om langer dan 2.5 uur te maxen smile wink

Mooi dat je enthousiast bent! Ik weet niet of de datum al bekend is, waarschijnlijk wel. Je zou ze een mailtje kunnen sturen he.

38

rinke schreef:

Inmiddels (?) zie ik wel een datum staan op http://www.tveerke.nl/ namelijk 21 juni 2014 (rechts in de kalender 2013)

Lijkt mij ook een leuke afstand, ik ga er eens over nadenken deze herfst.

/Herman

39

Thanks!

#enjoylife

40

Ik zag dat de volgende editie al vroeg op het jaar is in 2014. Op 18 Mei.

41

Kan er iemand iets meer zeggen over het parcours in Bilzen ?
Vlak zal het daar wel niet zijn, of toch ?
Nog steeds de smalle paadjes ?
Thx.