1

Onderwerp: Hoe kwalificeren voor Hawaii

hallo allemaal,

even een vraagje:
rond deze tijd van het jaar al zeker krijg je weer de kriebels van al dat moois op hawai te zien.
ik zeker.

ik ben een niet onverdienstelijk duuratleet; momenteel 53 jaar.
graag zou ik "once in a lifetime" de ironman op hawai meedoen.
ik heb al gezien dat je je daarvoor moet kwalificeren.
mijn timing zou zijn over een jaar of 2,3;
dan zou ik ook in een hogere leeftijdscategorie (55-59) vallen, wat wrsch. mijn kwalif.kansen vergroot?

maar wie kan mij exact zeggen hoe ik kwalificeer?
moet ik daarvoor één of een aantal (1/4, 1/2, 1/1 ???) triatlons meedoen, een bepaalde uitslag halen op een tour event of een bepaalde tijd neerzetten?

en heeft iemand tijden van die leeftijdscategorie (of een link naar de juiste site) zodat ik min of meer kan inschatten wat ik moet klokken?

bedankt,
bart

2

Re: Hoe kwalificeren voor Hawaii

Hallo Bart,

Je bent niet de enige waar het begint te kriebelen bij de beelden van Kona. Als je mee wilt doen heb je een aantal mogelijkheden:
1. wordt een bekende tv-kok
2. doe mee aan de loterij
3. betaal een heleboel geld voor een charityslot
4. kwalificeer je

Tenzij je geld te veel hebt is 4. de enige realistische mogelijkheid. En in mijn ogen ook de enige juiste, het is een wk, als je je kwalificeert dan behoor je bij de besten ter wereld en heb je wat in Kona te zoeken. Al zal ik op principiele gronden niet weigeren als ik een slot zou winnen.

De Agegroup 55-59 is een interessante. Ik denk dat je daar (nu nog wel) meer kans maakt je te kwalificeren als je enige aanleg en doorzettingsvermogen hebt vergeleken met de jongere leeftijdscategorien.

Zie hier een goede analyse hoe je je kan kwalificeren: http://www.runtri.com/2007/05/how-to-qu … onman.html

In het kort, als je rond de 10u30m doet over een gemiddelde Ironman dan zit je redelijk goed in jouw AG. Voor bijvoorbeeld Ironman Frankfurt waren er dit jaar 3 slots in de AG 55-59. De nummer 4 in de AG pakte de laatste slot met 10:22:26. (zie http://eu.ironman.com/triathlon/events/ … z2htYKBaQG).

Zie hier de uitleg op de Ironman website: http://www.ironman.com/triathlon/events … z2htXL57F4

Heb je al eens een Ironman gedaan?

3

nee, ben totnutoe niet verder gekomen dan één halve, een paar kwarts en de individuele onderdelen op verschillende fietstoertochten, 1/2 marathon en/of die buiten wedstrijd af te leggen.

zijn het aantal slots per AG vast per qualif.wedstrijd of heeft bv. Frankfurt er méér dan Nice, minder dan Klagenfurt,...

en kan je van tevoren je kansen inschatten door inschrijvingslijsten te bekijken?

eerlijk gezegd zie ik (dan toch al voorlopig) 10u22' niet echt zitten.
wat een tijd zeg...

4

Hawaii is enkel een leuke droom, als je rijk bent of heel snel.

5

bartbeweeg schreef:

zijn het aantal slots per AG vast per qualif.wedstrijd of heeft bv. Frankfurt er méér dan Nice, minder dan Klagenfurt,...

en kan je van tevoren je kansen inschatten door inschrijvingslijsten te bekijken?

eerlijk gezegd zie ik (dan toch al voorlopig) 10u22' niet echt zitten.
wat een tijd zeg...

Het aantal slots verschilt per wedstrijd, Frankfurt heeft er met 100 in totaal veel (want EK denk ik), meestal zijn er 50 slots beschikbaar. Ik weet dat triatleten die voor Kona qualifying gaan de startlijsten in hun AG bestuderen om de concurrentie te kennen.

Maar goed, als je je wilt kwalificeren zul je hoe dan ook snel moeten zijn, daar verandert niets aan.

Overigens kan je geluk hebben met de roll-down (dus mensen die hun slot niet claimen), maar dan ben je afhankelijk van anderen.

6

je bedoelt dan de concurrentie bestuderen door niet te starten waar er teveel (te snelle) atleten meedoen?
maar is het niet zo dat je van tevoren al inschrijvingsgeld moet betalen?
dat is toch ook niet min, rond de 700 euro dacht ik...
dan is het toch te laat om je terug te trekken (tenzij je dus idd. geld genoeg hebt en dat kan laten vallen, maar dan heb ik begrepen dat je dan beter een charity lot koopt en da's echt niet de bedoeling...

7

Klopt, inschrijvingen zitten in no-time vol. Het is ook meer bedoeld om te weten wie je in de gaten moet houden tijdens de wedstrijd. Ik denk dat je beter een ironman kan kiezen die bij je individuele kwaliteiten past (zwaar of juist licht fietsparcours, verwachte temperatuur etc) in plaats van je op de concurrentie te richten. De plek op de kalender kan ook van belang zijn, maar aangezien Kona en Ironman nog steeds meer populair worden denk ik dat je kan analyseren tot je een ons weegt, je moet gewoon snel zijn.

8

Beste Bart,

Ik had je stukje zelf kunnen schrijven. Zelfde leeftijd en traject te lopen naar Hawaii.

Veel succes on the road to Hawaii

9

peet schreef:

Beste Bart,

Ik had je stukje zelf kunnen schrijven. Zelfde leeftijd en traject te lopen naar Hawaii.

Veel succes on the road to Hawaii

Zorgen jullie dan in elk geval niet bij dezelfde IM aan de start te staan.  wink

10

wie weet hebben we een soulmate gevonden en rollen we samen de concurrentie op  smile

maar zoals gezegd, binnen een jaar of 2,3 pas...

ik weet al heel wat meer nu, ga dat eens allemaal analyseren en laten inzinken.

11

Op runtri kan je veel info vinden over hoe/wat/waar/wanneer/... van het kwallificeren voor hawai.
Op deze pagina zal je al veel info vinden:
http://www.runtri.com/2007/05/how-to-qu … onman.html

12

Traditiegetrouw is de Ironman Florida "the place 2 be". Vlak na Kona, dus iedereen die Kona ooit een keer wil halen is of al geweest of zijn/haar kruit verschoten. Florida heeft (zo goed als) het hoogst Nederlands die een Kona slot halen.

Momenteel 2 kennissen van mij daar die 2 nov meedoen. Overigens

overigens, ik heb mijn mening al op FB gepost, zou je echt zo veel geld willen uitgeven voor deze entourage :

http://youtu.be/VULRvf-QNfg

let wel, dit is HET wk. Auto's op eht parcours en niemand langs de kant. Ja ja, in het finishplaatsje staan mensen, wel 1 rij dik langs de kant bij de finishstraat. Ik chargeer, maar ik vond het mega tegenvallen wat ik zag. Ook heb ik gehoord dat als je er bent HET gevoel waanzinnig is, want het is wel KONA!

Voor mij zoiets als het verschil tussen de marathon van New York en Enschede. Tuurlijk is NYC the place 2 be, maar daar staan wel 1 miljoen mensen langs de kant, waarvan 100.000 op de laatste kilometer. Schril contrast met de finishstraat in Kona.

Maar, ik mag neit oordelen, ik ben er nog nooit geweest, maar met de beelden die ik heb gezien en de hoeveelheid geld die je er in totaal voor neer moet tellen, zou ik nog wel ff 2 keer nadenken. Voor dat bedrag kan je Roth+Frankfurt+Nice doen. Of het opweegt tegen het "Kona-gevoel"..........wellicht zal de tijd het ooit leren  cool

13

Een aantal maanden zag ik op ebay dat er een kona slot verkocht werd. Huidige bedrag stond al rond de 20K als ik me goed herinner. Iets met vraag en aanbod....:)

Als je daar al zoveel geld aan uit wil geven hing er nog een voorwaarde aan: Datzelfde jaar een IM race finishen, anders mocht je nog steeds niet starten:)

De loterij is ook een no-go denk ik. Zeker gezien het principe: als je jaren achter elkaar mee doet met de loterij, vergroot je kans op een slot. Er zit dus wel een bepaalde "selectie" in.

Handigste manier lijkt inderdaad nog een sterke tijd neerzetten en hopen op de roll down. Volgens mij hangt daar ook nog de eis aan dat wanneer je in aamerking komt voor dat startbewijs, je dezelfde dag nog de inschrijving ed moet betalen.
Verder zijn er geloof ik geen restricties in de vorm van: punten halen om je te kwalificeren, minimaal x aantal races etc.

Mocht ik ooit een slot kunnen krijgen, is mijn antwoord alvast "Ja" smile Ik hoop in 1-2 jaar een hele te kunnen doen. Maar heb geen ambitie mijn AG te winnen, maar wie weet heb ik mazzel met de roll down.