Zo, de resultaten van de testen zijn binnen en voor mij redelijk opvallend maar tevens erg verhelderend waarom resultaten van het afgelopen jaar waren zoals ze waren....
Loopbandtest:
HRmax: 187 bpm
omslagpunt 177-179 bpm
D1: 142-158 bpm
D2: 158-173 bpm
D3: 173-179 bpm
fietstest:
submax HR: 168 bpm (zelf gemeten HRmax 182 bpm)
omslagpunt: 154 -158 bpm
D1: 116-132 bpm
D2: 132-146 bpm
D3: 146-158 bpm
Zoals aangegeven waren bovenstaande resultaten erg verrassend maar vielen er wel behoorlijk puzzelstukjes op z'n plek. De afgelopen jaren altijd getraind met een referentieomslagpunt van 167 bpm voor zowel hardlopen en fietsen (training / wedstrijden). Resultaten uit fietstest uit 2011 waren:
D1: 118-130 bpm
D2: 131-141 bpm
D3: 142-166 bpm
Hardlopen:
Probeerde altijd voor D1/D2 training rond de 130-135 bpm te zitten maar dit was met lopen praktisch niet haalbaar omdat mijn hartslag redelijk snel rond de 150 bpm ging zitten voor een lekker looptempo. Ook komen de zones die ik nu heb gekregen overeen met het verhaal wat ik in dit topic doe (lees maar eens terug met de nieuwe loopzones erbij). Tevens verklaart het voor mij waarom ik boven mijn gedachte omslagpunt van 167 bpm niet verzuurde maar het nog makkelijk volhield op loopafstanden van 10 - 15 km. Ik loop dan altijd een lekker tempo met gemiddeld zo'n 163-167 bpm. Ik dacht dat ik dan tegen mijn omslagpunt aanliep maar blijk nu al die tijd in D2 te hebben getraind
Fietsen:
Ik vond mijn D3 van 2011 altijd al een grote bandbreedte hebben. Nu blijkt deze dus veel lager te liggen dan oorspronkelijk gemeten. Ik heb behoorlijk wat trainingen afgewerkt bij een te hoge hartslag en dus niet effectief getraind op de fiets. Tijdens wedstrijden dit seizoen heb ik altijd geprobeerd om rond mijn (gedachte) omslagpunt van 167 bpm te fietsen. Vaak begon ik verkrampt aan het lopen (zie een ander topic hierover, dit werd voornamelijk gelinkt aan het zwemmen en niet het fietsen). Echter is mijn redenatie nu dat ik dus bij een 1/4 triathlon 1 uur en 10 minuten ver boven mijn omslagpunt heb gefietst en het dus niet verwonderlijk is dat ik zo snel kramp kreeg tijdens het lopen....
Conclusie:
Het doen van een combitest is voor mij erg nuttig geweest omdat mijn trainingszones lopen / fietsen mijlenver uit elkaar blijken te liggen. Het blijkt nu ook wel dat je eigen gevoel belangrijker is dan enkel een hartslag. Komend jaar dus in ieder geval mij fietszones proberen omhoog te krijgen dmv gerichte trainingen...
#enjoylife