1

Onderwerp: Nieuw

Hallo,

Ik ben Sander 23 jaar en 4 jaar geleden in aanraking gekomen met de triathlon. Kom uit Woerden waar elk jaar een, in mijn ogen, druk bezochte triathlon word georganiseerd. Heb 2 keer meegedaan met een team bij de trio's waar ik het zwemonderdeel deed (waterpoloer die de km rond de 15 minuten zwemt in open water). Uiteindelijk een racefiets gekocht en toen bedacht dat ik alle onderdelen zelf wel kon gaan doen. 2x keer een achtste triathlon meegedaan met tijden rond de 1:04. Helaas afgelopen jaar na veel trainingen op de fiets geen triahlon in Woerden kunnen doen omdat het weer het niet toeliet (werd een run-bike-run). Lopen is mijn minste onderdeel omdat ik mezelf gewoon niet kan toezetten om dit elke week te blijven trainen (Looptijd op de 10km is 42:00).

Komend jaar wil ik trainen om de 1/8ste afstand binnen het uur te finishen en ergens een kwart afstand af te leggen. Ik hoop op dit forum flink wat info op te doen voor de Xtreme triathlon waarvoor ik me in 2015 wil inschrijven. Aangezien de studie en het werk nogal flink wat tijd nodig hebben en ik gok dat mijn trainingsuren nu nog te kort komen om hiervoor een finish te kunnen behalen.

Amat Victoria Curam

2

Re: Nieuw

Ha die Sander,

welkom op dit forum waar een schat aan informatie te bekijken valt.

Je bent al lekker bezig en ik lees dat je volgend jaar van plan bent om een 1/4 tri te doen.
Hoeveel uren train je per week en hoeveel uren denk je nodig te hebben om deze 1/4 goed te volbrengen?

gr

Peet

3

Bedankt Peet heb ook wel het idee dat ik hier het een en ander kan opsteken.

Momenteel lig 3 uur per week in het zwembad voor waterpolotraining. Met deze training onderhoud ik eigenlijk het zwemonderdeel. Mogelijkheid bestaat wel om met wedstrijdzwemmen mee te doen maar dat hang dan weer af van de rest van mijn trainingen.

Nu loop ik 1,5 uur per week hard en mountainbike 1 uur (wedstrijd).

vanaf maart start de wielerclub weer met 'toer' ritten. Dan zit ik gemiddeld 6 uur in de week op de fiets.
Ben van plan om in januari/februari een tijdritfiets te kopen en wil dan ook maar gaan trainen adhv interval met tijdrijders bij de club maar dat is allemaal nog wat onzekerder. Daarnaast wil ik het lopen bij blijven houden door minstens 1 maal per week te blijven lopen. Laatst weer 10km gelopen zonder enige training met een tijd van 41:57 maar dat voel je toch wel een paar dagen na de loop.

Amat Victoria Curam

4

Sander welkom! De tijden die je nu op de 1/8 realiseert zijn gewoon goed en een prima basis om verder op te bouwen.

5

Mooie plannen voor het nieuwe seizoen.

Met je zwemtijd zit je wel redelijk vooraan in de groep, fietsen gaat ook goed komen met de intervallen. Het lopen gaat lang niet gek met 1x trainen in de week. Je zou kunnen uitproberen wat het voor jou betekent als je 1 keertje meer loopt in de week. Waarschijnlijk minder spierpijn lol
Al eens gedacht over het aansluiten bij een Triathlonvereniging?

Heel veel succes met de voorbereidingen

6

Ja we hebben in Woerden een mooie triathlonvereniging. vorig jaar de afweging gemaakt om of bij een wielerclub aan te sluiten of bij de triathlonvereniging.
Aangezien de kosten van de triathlonvereniging voornamelijk zijn gebaseerd op het gebruik van zwemwater zijn deze in vergelijking met de wielerclub erg hoog. En aangezien de kosten van het lidmaatschap voor waterpolo ook al aan de prijzige kant zijn gekozen om te gaan fietsen bij een wielerclub.

Ja met het zwemmen is het een goede tijd vind ik zelf. wat betreft het lopen heeft u gelijk. wil proberen het lopen 2x per week vol te houden. in december een wedstrijd hier in de buurt ingeschreven dus das meteen een stok achter de deur.

heel erg bedankt en u natuurlijk ook veel succes.

Amat Victoria Curam

7

Ik zou ook wat vaker lopen. Uiteraard wel rustig opbouwen! Je kan bijvoorbeeld straks na je wielertraining ff rap 20 minuutjes lopen, heb je meteen een koppeltraining gedaan. Op 1x per week trainen hoog in de 41 lopen is niet slecht, met wat frequenter (hoeft dus niet per se méér te zijn) lopen zal je wel wat harder gaan lopen. Onder het uur in Woerden is een strakke eindtijd (parcours is zeker niet te kort) maar dan moet je wel aardige fiets- of loopbenen hebben, kijk maar eens naar uitslagen van bijv 2012.

8

De triathlonvereniging waar ik bij zit heeft twee vormen van lidmaatschap. 1 voor het zwemmen, en 1 voor buitensporten (fietsen en hardlopen), of de combinatie van beide. Met name vanwege de zwembadkosten. Wellicht dat ze in woerden ook een dergelijke constructive hebben?

9

@Bleek die tijd op de 10km was zonder te trainen. heb er wel een paar biertjes voor laten staan de avond ervoor.

afgelopen jaar tijdens de run-bike-run in woerden had ik op het fietsonderdeel een tijd van 30:03 tijdens het in mijn ogen slechte weer. Maar het lopen is inderdaad het grootste aandachtspunt waarmee ik wel wat tijd zou kunnen winnen.

We gaan het allemaal zien komend jaar. hoop meerdere triathlons te kunnen gaan doen en ook wat langere afstanden om ook daaraan te wennen.

@DennisM misschien inderdaad ook nog een optie om dat te bekijken. Fietsen met de wielerclub gaat wel sneller (Ik rij daar met wedstrijdrenners) maar moet daarnaast ook wel zelf proberen een intervaltraining in te plannen. Mogelijk komend jaar met een NKmaster renner samen fietsen op de TT fiets. Zal ook wel een toegevoegde waarde hebben op het fietsonderdeel.

Amat Victoria Curam

10 Laatst bewerkt door melvinkeppel (22-11-13 12:28:23)

Hoi Sander,
Woerden is een mooie plaats om te fietsen. Ben een tijdje lid geweest van WTC-Woerden en heb mee gedaan aan veldrij-trainingen daar. Je tijden zijn volgens mij dik in orde zo, onder het uur zou helemaal goed zijn.
Misschien dat je me een keertje zie fietsen rond Woerden, rij regelmatig met Woerden wielerkleding aan.

11

Hallo Melvinkeppel,

Rij zelf ook bij WTC. Nu nog toerafdeling groep 1 maar wil komend jaar de woensdagavondcompetitie te gaan rijden op het parcour.

Kom je zelf uit de buurt hier?

Amat Victoria Curam

12

Woon nu in Utrecht-Terwijde, kom niet echt uit de buurt, maar is een goede vereniging en de veldrit trainingen waren erg goed toen, nu weet ik het niet eigenlijk.

13

Aaah ok. Ja die trainingen doe ik niet. Puur alleen weg, momenteel wel meerijden met de competitie in het wijkpark op zaterdag op de MTB.

Misschien komen we elkaar nog een keer tegen op de fiets;)

Amat Victoria Curam