1

Onderwerp: Bartens stelt zich voor!

Bij deze toch maar even een account op dit triatlon forum aangemaakt.

Ik ben 22 jaar en al van jongs af aan enorm sportief. In de top van Nederland getennist tot mijn 16e, waar ik de motivatie voor ben kwijt geraakt, nadat ik zwaar geblesseerd raakte en in andere dingen geïnteresseerd raakte. Altijd gewielrend met mijn pa, wat ik in principe altijd doe in de lente tot de herfst. Ik heb mijn internationale Lifeguardlicentie, waarvoor ik ook veel heb moeten zwemmen(o.a. 400 meter snelheidstest). Zo zijn er nog een aantal dingen die ik toe, maar die er niet echt toe doen voor dit forum wink

Daarbij doe ik de opleiding tot docent Lichamelijke Opvoeding en zit ik in het 2e jaar. Nu zal ik vanaf volgende blok weer terug gaan naar het 1e jaar, omdat ik het afgelopen jaar mijn kruisband heb afgescheurd. Hierdoor raakte ik weer enigsinds gedemotiveerd om te sporten. Nadat ik ben geopereerd, waarbij er een nieuwe kruisband is geplaatst in mijn knie stond er zo een 6-9 maanden voor mijn revalidatie. Onderhand ben ik iets meer dan 7 maanden in mijn revalidatie en die is vrij voorspoedig verlopen. Gedurende de eerste maanden kon ik nog helemaal niks, daarin ben ik veel gewicht aangekomen, omdat ik wel houd van lekker en veel eten(haha). Ik woog op een gegeven moment 106.7 kilo. Nadat de knop omging tijdens de fysiobehandelingen, waarin ik weer kon beginnen met sporten ben ik ook af gaan vallen. Heb nu 4 maanden lang gezond geleefd en weeg nu weer 90 kilo. Mijn plan is om door te gaan tot hopelijk zo een 85 kilo, wat een mooi gewicht is voor mijn 187 cm tellende lijf dat vrij breed gebouwd is. Om mijn knie te kunnen trainen is fietsen en zwemmen erg goed. Daarbij mag ik nu dan ook hard gaan lopen van de fysio.

Toen kwam het laatst in me op om dan maar te gaan kijken of het mogelijk zou zijn om voor een 1/4 triatlon te gaan lopen, want ik train nu toch alle varianten van de sport.

Ik heb de standaard schema's al gezien(google) maar heb toch nog wel wat tips enzo nodig voor ik definitief wil beginnen met trainen voor een 1/4 triatlon.

- Voor wanneer kan ik het best een officiële wedstrijd inplannen? Welke wedstrijden zijn dan aan te raden? Liefst in Omstreken Randstand/Utrecht/Groningen

- Als lifeguard zwem ik nagenoeg alleen de borstcrawl. Als ik ga trainen voor de triatlon, is het aan te raden om ook andere slagen te trainen? Of is intervaltraining in de borstcrawl zelf, genoeg?

- Ik woon in Groningen, vanaf wanneer is het aan te raden om ook buiten te gaan trainen met zwemmen. Weet iemand een goede locatie in de buurt waar dit kan?

- Hoe doen jullie het trainen van de combinatie zwemmen-fietsen, waar bij het trainen van zwemmen indoor is en er geen hometrainer of rollenbank klaar staat.

Hardlopen is nu uiteraard verreweg mijn slechtste onderdeel. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste op kan bouwen richting een 10km loop.
Fietsen is geen probleem en ik haal met gemak 50 km's met gemiddeldes van boven de 30 km/u.

Het zijn een berg dingen gelijk al in mijn eerste post, maar hopelijk geen domme vragen! In het geval van een domme vraag, zou een linkje ook top zijn, zodat je niet alles hoeft uit te leggen!

Ohja, zodra ik begonnen ben met trainen lijkt het me leuk om mijn voortgang bij te houden. Is dit topic daar geschikt voor, of kan dat beter ergens anders?!

Mvg,
Bart

2

Re: Bartens stelt zich voor!

Welkom Bart,

Je stelt inderdaad veel vragen, maar zeker geen domme en bijna iedere triatleet heeft veel vragen.

Wat betreft je wedstrijden kan je op triathlonweb Nederland kijken. Er is daar een link naar de wedstrijden en in welke provincie deze gehouden worden.

Als je een triatlonvereniging in de buurt heb, zou ik me daar gaan aanmelden. Daar is de kennis over trainingsopbouw aanwezig en er zijn daar zeker mensen die weten waar je veilig in buitenwater kan zwemmen.
Wanneer je dat gaat doen, is voor iedereen aners. Soms kan je in april al goed buiten zwemmen, afgelopen jaar was het water in mei nog erg koud. Als je een wetsuit hebt, scheelt het al, maar ik denk niet dat iemand je daar nu al advies in kan geven.

Wat betreft de koppeltrainingen. Ik doe 's winters af en toe een stukje lopen na het fietsen. Zodra het april wordt doe ik dat vaker. Meestal een half uurtje na het fietsen. als je dit vaak traint, zijn je benen, bij je eerste wedstrijd hier al goed aan gewend.
De overgang van zwemmen naar fietsen is minder erg. Hier kan je best mee wachten tot je in buitenwater kan zwemmen, dan kan je je fiets daar neerzetten (of in de auto laten) tijdens het zwemmen.

Wat een loopschema betreft, zou ik dit in jouw geval met de fysio bespreken. Als je nu nog aan het revalideren bent, is het misschien erg vroeg om al naar een 10-kim op te willen bouwen. Heel blijven is je grootste zorg.

Zodra je buiten kan zwemmen, zou ik zeker de wissel veel oefenen. Sommige kunnen dit binnen een minuut, maar als beginner kan het ook zo 10 minuten duren.

Ik wens je veel plezier. Triathlon is echt geweldig.

3

Hey Bart,

Ik ben zelf ook aan het trainen voor mijn eerste (1/4) triathlon.
Wat betreft je vraag, waar kan ik buiten zwemmen? Ik weet niet waar je LO doet, maar waarschijnlijk op Alfa bij Kardinge ? In dat geval: achter de schaatshal e.d. ligt een plas, waar ook de Speedman ieder jaar wordt gehouden, hier kun je mooi trainen. Maar ook het Paterswoldse meer natuurlijk, of het hoornsemeer, is eigenlijk hetzelfde meer, maar wellicht makkelijker te bereiken vanuit de stad.

Succes!

4

Bart welkom!

Zwemmen en fietsen zijn geen probleem, dat scheelt dus al veel. Zoals Silvia al zegt is de overgang van zwemmen naar fietsen minder heftig dan van fietsen naar lopen. Zodra de temperatuur het toelaat zou ik gewoon een paar keer in open water gaan zwemmen. Goed navigeren is een kunst en daarnaast is de drukte en het geduw tijdens de zwemstart nogal wennen. Maar daar kan je niet anders op trainen dan gewoon starten bij een triathlon.

De borstcrawl is voldoende, al is het af en toe nodig om een stukje de schoolslag te doen als je rustig wilt kijken waar je naartoe gaat. En sommigen draaien soms op de rug om even rustig adem te halen. De vlinderslag heb ik nog niet voorbij zien komen.

En lopen inderdaad voorzichtig opbouwen en in overleg met je fysio.

Probeer het tijdens je eerste triathlon zo simpel mogelijk te houden en plan en visualiseer alles van tevoren. Dus weet hoe je het parc fermé inkomt, waar je fiets en loopspullen staan en welke volgorde je exact aanhoudt.

Laat even weten waarvoor je je gaat inschrijven.

Veel succes en plezier!