Re: Kleine vragen topic
Dit hou je altijd. Om onduidelijke reden mankeert het een hoop recreatieve lopers aan zelfkennis, zijn ze wat overmoedig of hebben ze gewoon compleet schijt aan de rest; vooraan = vooraan. Dat je daarmee tig snellere lopers in de weg loopt (liefst met meer naast elkaar) is voor sommigen niet echt een probleem.
Er is eigenlijk maar 1 afdoende oplossing; kleine loopjes uitzoeken. Als je een hekel hebt aan het inhalen van lopende chicanes omdat je een vlotte tijd neer wilt zetten moet je niet naar Egmond, de Zevenheuvelenloop, Groet uit Schoorl, Diepe Hel Holterbergloop en dat soort evenementen gaan (tenzij je weet dat er startvakken zijn en je vooraf weet dat je in een gunstig startvak staat dan). Persoonlijk maakt de sfeer en entourage rond een loopje mij nooit veel uit, dus als ik lekker een vlotte tijd wil lopen kies ik een mooi klein loopje in de regio. Liefst van de plaatselijke voetbalvereniging om de kas te spekken (doorgaans lachwekkend lage inschrijfbedragen; ook prettig). Wel even checken of ze vooraf het parcours op internet zetten om te checken hoe zuiver de afstand is (aan afstanden als 9,8km of 5,3km heb ik een broertje dood...). Als je niet vooraan kunt staan hoef je in elk geval hooguit 500m aan je inhaalrace te spenderen.
Das zeker zo. Net voor oudejaar ook een loopje gedaan onder druk van de collega's. Het loopje had echter een 1700 tal starters. Ik ben geen goeie loper maar wist wel dat ik min of meer midden in het pak zou eindigen, dus stelde ik me op een 10m van de startlijn. Jammer genoeg was er van de organisatie uit niet veel controle en begonnen enkele minuten voor de start zich mensen gewoon vooraan aan te sluiten en was de startlijn zo al 5 a 6m verschoven. Resultaat was dat ik bijna in de achterhoede diende te starten. De eerste 150m gewoon moeten wandelen