26

Re: Kleine vragen topic

Dorter schreef:

Dit hou je altijd. Om onduidelijke reden mankeert het een hoop recreatieve lopers aan zelfkennis, zijn ze wat overmoedig of hebben ze gewoon compleet schijt aan de rest; vooraan = vooraan. Dat je daarmee tig snellere lopers in de weg loopt (liefst met meer naast elkaar) is voor sommigen niet echt een probleem.

Er is eigenlijk maar 1 afdoende oplossing; kleine loopjes uitzoeken. Als je een hekel hebt aan het inhalen van lopende chicanes omdat je een vlotte tijd neer wilt zetten moet je niet naar Egmond, de Zevenheuvelenloop, Groet uit Schoorl, Diepe Hel Holterbergloop en dat soort evenementen gaan (tenzij je weet dat er startvakken zijn en je vooraf weet dat je in een gunstig startvak staat dan). Persoonlijk maakt de sfeer en entourage rond een loopje mij nooit veel uit, dus als ik lekker een vlotte tijd wil lopen kies ik een mooi klein loopje in de regio. Liefst van de plaatselijke voetbalvereniging om de kas te spekken (doorgaans lachwekkend lage inschrijfbedragen; ook prettig). Wel even checken of ze vooraf het parcours op internet zetten om te checken hoe zuiver de afstand is (aan afstanden als 9,8km of 5,3km heb ik een broertje dood...). Als je niet vooraan kunt staan hoef je in elk geval hooguit 500m aan je inhaalrace te spenderen.

Das zeker zo. Net voor oudejaar ook een loopje gedaan onder druk van de collega's. Het loopje had echter een 1700 tal starters. Ik ben geen goeie loper maar wist wel dat ik min of meer midden in het pak zou eindigen, dus stelde ik me op een 10m van de startlijn. Jammer genoeg was er van de organisatie uit niet veel controle en begonnen enkele minuten voor de start zich mensen gewoon vooraan aan te sluiten en was de startlijn zo al 5 a 6m verschoven. Resultaat was dat ik bijna in de achterhoede diende te starten. De eerste 150m gewoon moeten wandelen hmm

27

Ik heb zo ooit eens de 10miles van Antwerpen gelopen,na bijna 4km wandelen denk ik heb ik gezegt nooit meer en heb er tot hiertoe niet meer meegedaan. Niet te doen dan is Egmond nog vrij vlot om te starten. Eens je daar uit de straten bent en zeker als je het strand opkomt kun je voluit gaan. Maar idd die kleinere loopjes zijn wel aangenamer al is er tegenwoordig ook veel volk als men enkele jaren terug met 150man starte is het nu bijna dubbel.

28

Meer organisaties die een bepaalde grootte bereiken, moeten er eens aan denken om in waves te starten. In Brugge is er zo een loop (Brugge Urban Trail) waarbij het parcours door verschillende historische gebouwen loopt. Dat houdt natuurlijk in dat je er geen grote meute door kan jagen. Als gevolg hiervan laten ze de deelnemers in waves starten en dit schijnt zeer goed te gaan. Vorig jaar (2013à niet kunnen meedoen, dit jaar wil ik deze op aanraden van verscheidene collega's zeker doen.

http://www.sport.be/bruggeurbantrail/20 … procedure/

info over de startprocedure.

29

Als je voor 'een tijd' wilt gaan dan is het aan te raden om met bijvoorbeeld een triathlonlicentie ergens vooraan te starten. De laatste keer dat ik Egmond liep (2 jaar geleden) startte ik in het eerste normale startvak, maar ik geloof dat dat nog achter de business lopers was. Het gedeelte door het dorp was dus een fijne intervaltraining met flink wat extra meters. Bij grote evenementen houd je dit meestal en is het niet anders. Met een licentie of in sommige gevallen bewijs dat je een goede tijd kan lopen kom je in een startvak vooraan en is het prima te doen.

Bij de CPC ben ik twee jaar geleden in het eerste startvak gestart en kon daar het eerste stuk redelijk goed doorlopen, dit heeft geen invloed gehad op mijn eindtijd.

30

Het gaat ook allemaal een stuk makkelijker als iedere loper zich is een keertje aan de regels hielt en gewoon netje rechts loopt zodat de snelle lopers er links langs kunnen. Maar dan moeten die snelle lopers zich ook aan de regels houden want die gaan er heel vaak aan de linkerkant voorbij zodat je bijna weggedrukt wordt en dan nog schelden ook.

Ik ben een langzame loper en loop altijd rechts je wilt niet weten hoe vaak ik uitgescholden ben.
Bij Egmond gewoon inschrijven als NTB lid sta je gewoon vooraan en is er niks aan de hand.
Ben dus een langzame loper maar sta wel vooraan omdat ik NTB lid ben.

31 Laatst bewerkt door Vanzella (14-01-14 11:02:24)

denniss schreef:

Het gaat ook allemaal een stuk makkelijker als iedere loper zich is een keertje aan de regels hielt en gewoon netje rechts loopt zodat de snelle lopers er links langs kunnen. Maar dan moeten die snelle lopers zich ook aan de regels houden want die gaan er heel vaak aan de linkerkant voorbij zodat je bijna weggedrukt wordt en dan nog schelden ook.

Ik ben een langzame loper en loop altijd rechts je wilt niet weten hoe vaak ik uitgescholden ben.
Bij Egmond gewoon inschrijven als NTB lid sta je gewoon vooraan en is er niks aan de hand.
Ben dus een langzame loper maar sta wel vooraan omdat ik NTB lid ben.

Je staat "vooraan" dat betekent in dit geval in het wedstrijdlopers vak, als je daarin een beetje achterin gaat staan heeft niemand last van je en kun je zelf ook normaal je wedstrijd lopen. De eerste recreanten starten 10 minuten later en op enkele tientallen na halen die je niet in en dus loop je niemand in de weg.

Ik was vorig jaar 10 minuten te laat voor de start en moest daardoor halverwege dat eerste recreanten startvak starten. Na de ronde door egmond waar de snelheid inderdaad rond de 5 min/km lag ipv de normale 4.10 heb ik gewoon mijn eigen race kunnen lopen, op het strand en in de duinen was er voldoende ruimte.