1 Laatst bewerkt door Dimitri (06-02-14 00:01:32)

Onderwerp: Opvolging OD triathlons.

Hey,

daar de training tot nu toe goed gaat en ik het een beetje zonde vind om slechts 1 wedstrijd te doen, ben ik eens gaan rondkijken wat er nog allemaal dit jaar te beleven valt in de buurt. Toen kwam ik op volgende evenementen uit:

29-06-2014: OD Wevelgem
06-07-2014: OD Kortrijk (ingeschreven)
15-08-2014: OD Izegem
03-09-2014: OD 't Zwin
13-09-2014: OD Ieper

Kortrijk is dus mijn hoefddoel en heeft een vrij lastig loop- en fietsparcours. Wevelgem, de week ervoor, zal normaal gezien een zo goed als vlak loop- en fietsparcours zijn. Is de opeenvolging een probleem? Het gaat "slechts" over een OD dus normaal gezien onder de 3u inspanning.

Zelfde vraag eigenlijk dus voor de OD in 't Zwin en in Ieper. Hier is echter al 10 dagen tussen. Zwintriathlon is aan de kust dus vermoedelijk wel vlak parcours maar mogelijkheid dat de wind een spelbreker zal zijn.

Zelf ben ik wel een beginner in de triathlon maar heb ik veel gesport tussen mijn 9 en 18 jaar en dan terug van mijn 23 tot 29ste. Ik ben nu 31 jaar en de laatste 2 jaar ging het op en af. Ik bleef sporten maar nu niet om te zeggen echt veel.

Maar deze 5 OD's zijn allemaal vrij dicht in de buurt en daarom leuk om te doen omdat ik geen verre verplaatsing hoef te maken en zo de familie een kijkje kan komen nemen. Wat is jullie mening hierover.

2

Re: Opvolging OD triathlons.

Goede vraag lijkt mij. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit je allereerste OD gaat worden. In dat geval zou ik sowieso geen 2 weken achtereenvolgens een wedstrijd doen. Persoonlijk vind ik een wedstrijd 2 of 3 weken voor mijn hoofddoel wel prettig, maar een week vooraf doe ik liever nog een laatste pittige koppeltraining o.i.d.. Maar zoals ik zeg is dat persoonlijk.

Ik weet niet wat er mogelijk is bij deze wedstrijden, maar wanneer je erg graag mee wilt doen kun je er ook voor kiezen om de week vooraf een 1/8e te doen. Hier herstel je over het algemeen iets sneller van.

3

Alles hangt van de intensiteit af, maar een week is in mijn ogen meer dan voldoende om goed te herstellen van een OD.

Als dit je eerste triathlons gaan worden dan zou ik Wevelgem lekker langzaam doen en de wissels goed en rustig uitvoeren, zodat je voor Kortrijk helemaal klaar bent om te knallen.

Je kan ook een goede koppeltraining doen, maar een wedstrijd kan je daar ook prima voor gebruiken. En dat is toch een heel andere ervaring.

4

Het is inderdaad mijn eerste keer dat ik aan een triathlon zal meedoen. Dus als ik het goed begrijp is dit best wel doenbaar voor mij, als ik die wedstrijd in Wevelgem meer als een goeie koppeltraining aanpak en tevens wat ervaring opdoe om dan de week erna (proberen) te knallen.

5

Knokke is een zeer mooie wedstrijd maar de wind uit zee kan daar inderdaad soms zwaar zijn !

6

Het een en ander hangt af van je mogelijkheden tot herstel en je mate van getraindheid (oftewel, wat voor impact heeft een OD op je lichaam). Een OD met 7 dagen later nog een OD kan erg pittig zijn, zeker aangezien het je eerste triathlon wordt.

Ik zou dan ook je allereerste (wevelgem) met de rem er op doen, dus maak er een leuke koppeltraining van. Forceren kan je dan een weekje later doen smile

Met herstelmogelijkheden bedoel ik dingen als: plan niet te veel trainingen tussen je wedstrijden, probeer ook een drukke werkweek te vermijden en probeer wat extra te slapen.

7

Knokke staat ook op mijn verlanglijstje maar het schijnt een moeilijke te zijn om bij in te schrijven.

8

ronnyke schreef:

Knokke staat ook op mijn verlanglijstje maar het schijnt een moeilijke te zijn om bij in te schrijven.

De procedure is om te beginnen al een beetje apart he. Registreren op de site, geld voor 31 maart overschrijven en pas op 31 maart om 19u30 via je registratie op de site inloggen en dan pas kan je inschrijven. En die eerste 1000 die dat doen, zijn binnen. Ik heb me al geregistreerd en het geld wordt eerstdaags overgeschreven en op 31 maart kampeer ik voor mijn PC om 19u30.

@Bleek
van mezelf weet ik dat ik, mits wat goeie nachtrust, goed recupereer. Maar ik heb natuurlijk nog geen OD gedaan dus misschien dat die combinatie net iets lastiger is om van te recupereren. Maar ik ben zeker van plan om met de rem op die eerste OD te doen omdat ik bovenal ervaring wil opdoen. Ik ben er vrij zeker van dat ik veel dingen over het hoofd zal zien die eerste keer en zeer veel leergeld zal betalen.

9

Ik vind het ook zonde om zoveel uur te trainen om dan bijna geen wedstrijden te doen. Bovendien, het is een hobby, en wedstrijden zijn het leukst.

als er een week tussen twee od's zit, gewoon iedere dag heel rustig 30-60 minuutjes sporten. Vooral lopen niet te gek doen qua afstand en intensiteit. En dan komt het allemaal wel goed.

10

Dimitri,

Normaliter is elke week een OD geen probleem.
Lekker inschrijven en ervaren!