1

Onderwerp: Hallo iedereen!

Allen,

Ten eerste bedankt voor het geweldige forum. Als beginner helpt dit mij enorm met de vragen die je als starter vanzelfsprekend hebt.

Ik ben een man van 30 jaar met een gezonde voorliefde voor sport. Heb tot nu toe 4 marathons gelopen met als snelste tijd 3:27. dit zonder erg gerichte training dus rek zit er nog wel in. Daar de marathon wat ging vervelen een nieuwe uitdaging gevonden. Jullie raden het al "de triatlon".

Nu weet ik uit ervaring opgedaan met de marathon dat zoiets (in ieder geval voor mij) tijd, geduld en nog eens tijd vergt en dat een gezonde opbouw essentieel is. Mijn ervaring met zwemmen was/is zeer beperkt. Hetzelfde geldt in mindere mate voor fietsen.

Sinds half januari train ik 2x per week een uur zwemmen. Waarvan 1 uur onder begeleiding bij een triatlon verenging wat voor mij zijn vruchten zeker afwerpt. Daarnaast zwem ik nog een uur in het zwembad. In de "betere" tijd ga ik natuurlijk buiten zwemmen. Het BC zwemmen gaat steeds beter. Vandaag voor het eerst 500m bc zonder rust gezwommen. Ik heb zelf ook een plankje, PB en paddles. De techniek kan nog flink verbeterd worden. Internet is ook erg handig maar een goede trainer is toch het beste.

Daarnaast heb ik een mooie 2e hands racefiets gekocht welke ik nu al een aantal keer heb gebruikt. na een paar keer fietsen kan ik het in ieder geval al 60km volhouden in een tempo van ongeveer 30 kmph gemiddeld. Een goed begin voor mij doen.

Het lopen gaat nog steeds prima. Gisteren nog 10km in 39:30 gelopen. na dit seizoen hang ik mijn voetbalschoenen aan de wilgen. dit ivm beschikbare tijd, combinatie van belasting, etc. Train nu in totaal ongeveer 8 uur per week. in de zomer waarschijnlijk meer.

Mijn idee is om in juni (ter lering en vermaak) een 1/8 en kwart triatlon te doen. Wellicht volgend jaar een combinatie van zwemlopen en 1/4 triatlons. Het jaar erop een halve iron man en het jaar erop hopelijk een hele iron man.

Klinkt het bovenstaande haalbaar of iets te enthousiast? ik wil de eerste twee jaar investeren in zwemmen en fietsen.
iemand nog tips?

GR

Rudi

2

Re: Hallo iedereen!

Rudi, welkom!

Je aanpak ziet er erg verstandig uit, en met die tijd op de 10 kilometer denk ik dat je nog wel eens flinke sprongen kan maken bij het zwemmen en fietsen.

3

Als ik het zo lees, heb je al een goede basisconditie, en komt het fietsen en zwemmen ook wel goed.

Zorg er voor dat je niet "over"traint, dit heeft negatieve gevolgen.

In juni zijn volgens mij Oud-Gastel en Terheijden (allebei dicht bij mij in de buurt, dus die ken ik toevallig), en nog legio andere in andere delen van NL.

Welkom bij de sport, en mochten we je ergens mee kunnen helpen, go your gang!.

In feite doe je de zelfde opbouw als die ik heb geprojecteerd voor de komende jaren

Jaar 1: 1/8 (Daar ligt je focus denk ik)
Jaar 2: 1/4 (ook hier ligt je focus dit jaar)
Jaar 3: 1/2
Jaar 4: 1/1

Zo doe je van jaar 3 naar 4 wel "even veel" als jaar 1-2-3, maar de laatste 10 km in een marathon loop je ook op karakter zeggen ze!!!

Nogmaals, Welkom!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

4

leuk die snelle reacties.

ga over twee weken in Dordrecht deelnemen aan de wetsuit pasavond van dare2tri in Dordrecht. Ben benieuwd hoe dat nu zwemt in een wetsuit.

Sander; heb me idd ingeschreven voor Terheijden. train nu bij Maresia in Waalwijk en die hebben het eerste weekend van Juni een fun 1/8 triatlon. een mooi begin dus.

wat is een leuke 1/4 triatlon midden/eind augustus? kan ik mijn voortgang peilen  smile

GR

5

Hallo Rudi,

Ik ben bezig met ongeveer dezelfde opbouw. Vorig jaar 1/8 en sprint; dit jaar de 1/4 en OD.

Op 10 augustus 1/4 in Lommel België (zeer de moeite waard).
En 23 augustus 1/4 in Deil.

Succes!

6

Dan ziet mijn plan er minder verstandig uit..
Dit jaar begonnen met trainen voor de gigathlon en dat als niet triathleet in minder dan 7 maanden.
Werd ik toch eens verstandig.

7

Als ik dat lees rudi, zit een halve er volgens mij volgend jaar ook wel in hoor. Zo plan ik het in ieder geval. Ik verspil mijn tijd niet aan 1/8ste omdat ik geen explosief type ben en meer voor de uithouding en karakter.

8

rudi1983 schreef:

leuk die snelle reacties.
ga over twee weken in Dordrecht deelnemen aan de wetsuit pasavond van dare2tri in Dordrecht. Ben benieuwd hoe dat nu zwemt in een wetsuit.
GR

Waar is die testdag? Heb je daar info voor? Ik ga toch ook voor een wetsuit dit seizoen, en ben wel gecharmeerd van de Zone3 suits, met die slide-sleeves, waardoor ze makkelijker uitgaan...

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

9

Ik denk ook dat idd ook dat een halve erin zit maar wil het wel op snelheid doen en dat vergt denk ik veel zwem en fiets training. Wil niet als bijna laatste het water uitkomen.

De wedstrijd in Lommel is voor mij goed bereisbaar en dus een optie. Ben benieuwd wat de voortgang tussen Juni en Augustus zal zijn. eerste 1/8 en 1/4 zijn puur voor het kennismaken met de sport.

@ Sander ik ga hier naar toe.

http://www.cheaptriathlon.com/event-dates.html (niet bedoeld ter reclame  smile )

Pakken zijn voor een beginner goed betaalbaar en ik begreep toch van goede kwaliteit. ze hebben natuurlijk verschillende gradaties.