1 Laatst bewerkt door SanderDeVos (20-02-14 17:08:25)

Onderwerp: Wat het kost om een IronMan te zijn?

Stukje bij Beetje, word het duidelijk dat een IronMan zijn toch wel het hoogst haalbare is voor een triatleet van keuvelend niveau.

Echter de kosten,,,
Dit is natuurlijk overdreven, voor het effect. En tijdritfiets en wetsuit heb je al natuurlijk, maar dit allemaal ter voorbereiding op die ene prestatie.

Inschrijf: €595 (dacht ik?)
Accomodatie: €250 (als je een half weekje neemt?)
Fiets: €1500
Wetsuit: €350
Hardloopschoenen: €150
Tri-suit: €100
Zonnebril: €25
Fietsschoenen: €100
Overige kleding: €100
Horloge/hartslag: €300
Voeding: €100 (zeker inclusief voorbereiding)
Zwembad: €100 (is 12x voor €50 voor mij)

En dan nog bandjes, onderhoud, andere races etc.

Kijk je al snel tegen een €3,500, waarvan die fiets in inschrijf het meeste zijn.

Dure sport, maar is dat alles het echt waard?

Omdat het een uitgave over een patroon van 3-5 jaar is, lijkt het me wel.
Maar staat iemand wel eens stil bij de kosten van een tri-disciplinaire sport?

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

2

Re: Wat het kost om een IronMan te zijn?

SanderDeVos schreef:

Dure sport, maar is dat alles het echt waard?

Omdat het een uitgave over een patroon van 3-5 jaar is, lijkt het me wel.
Maar staat iemand wel eens stil bij de kosten van een tri-disciplinaire sport?

Nee, ik sta er niet bij stil en ja, het is het waard. Je kan het zo gek maken als je wilt natuurlijk (en bij alle uitgaven ga ik ruimschoots over jouw inschatting heen), maar volgens mij moet je er niet te veel over nadenken en langzaam ingroeien. Je koopt geen fiets omdat je een ironman wilt doen, je hebt waarschijnlijk al een fiets omdat je kortere afstanden doet. Dito voor een wetsuit etc.

Het inschrijfgeld en verblijf (en vergeet het vervoer niet) tijdens een ironman tellen flink aan. Maar als het je om de afstand gaat kan je ook gewoon Almere doen natuurlijk.

Rose heeft een tijd terug een begroting gemaakt, wellicht vind je dat ook interessant.

http://rosevdh69.blogspot.nl/2013/01/be … -2013.html

En tenslotte is het geen verplichting om een ironman te doen. De investering qua tijd is veel groter dan de investering qua geld.

3

Je vergeet 499 euro voor een, met officiele IronMan sticker versierd, zijspan voor aan je fiets, om die 100 euro aan voeding mee te slepen over het parcours.

4

Tja, een hobby kost geld. En tijd. Het kan stukken goedkoper dan jij inbegroot hebt, het kan ook veel duurder.

Overigens vind ik een hele triathlon onder de noemer IronMan niet het hoogst haalbare.

5

Je HOEFT geen Ironman te zijn. Dat is hetzelfde als met marathons, de marathon van New York is net zo lang als de Marathon van Schubberkudtstradeel voor een fractie van de kosten. Er zijn prima alternatieven.

6

Helemaal eens met Dorter.

Overigens snap ik niet waarom je een horloge van € 300 nodig hebt. Mijn polar van € 95 geeft mij alle nodige info om alle trainingen in HF zones te kunnen doen.

Grappig dat je schrijft dat je voor € 100 fietsschoenen incalculeert en de loopschoenen € 150
Als je in hetzelfde segment koopt zijn de fietsschoenen echt VEEL duurder dan de loopschoenen.

Bij mij is de verhouding loop - fietsschoen : € 60 - € 95 (maar dan koop ik wel de aanbiedingen bij sportsshoes.com)

Ook hoef je GEEN nieuwe fiets van € 1500 te kopen. Er is prima 2e hands spul te koop en de € 595 is inderdaad helemaal debiel aan inschrijfgeld. De € 365 voor een Challenge is voor mij de max.

7 Laatst bewerkt door Dimitri (21-02-14 04:36:49)

Je moet ook sommige kosten niet enkel aanrekenen voor DIE wedstrijd alleen he. Vele kosten zijn ook te combineren met andere activiteiten. Als ik nou mee doe aan een IM of niet, fiets en loopschoenen zal ik steeds nodig hebben. Gelukkig krijg ik van mijn werk jaarlijks een budget van 300€ waarmee ik sportmateriaal kan kopen. Dat scheelt toch al iets voor mij.

Ik ben sinds kort lid van een club. Dat kost me 100€ (licentie even terzijde gelaten). Die 100€ zorgen er wel voor dat ik 3x/week kan gaan zwemmen het ganse jaar door met een zwemtrainer. Die let natuurlijk niet zo goed op iedereen apart maar in de maanden oktober tot december huurt de club er 2 trainers bij en doen we techniektraining. Daarnaast heb ik nog een gezinsabonnement zwemmen die me 250€/jaar kost. Maar daarmee kan het ganse gezien onbeperkt zwemmen. Mijn partner zwemt nog eens 2 a 3x per week. Ik train soms ook nog want ik kan door mijn werk niet altijd alle zwemtrainingen meemaken. En we proberen toch ook zeker om de twee weken eens met mini-me te gaan zwemmen.

Daarnaast geeft mijn lidmaatschap me iedere drie jaar recht op een pakket degelijke kleren voor de prijs van 200€ ipv. 385€ (sponsoring). in dat pakket zitten
◾Wedstrijdpak
◾Koerstrui korte mouwen
◾Koerstrui lange mouwen
◾Koersbroek kort
◾Koersbroek lang
◾Thermische wintervest

FietsGPS en loopGPS had ik van vroeger. DIe heb ik nu al een hele tijd. De fietsGPS gaat nu toch al een 7tal jaar mee. Heeft me iets van 420€ gekost. Zit nu dus op 60€/jaar wink. LoopGPS (forerunner 305) was een eindestock en demomodel. Gekocht voor 130€ in mint condition. Gaat nu ook al 3 jaar mee. Mijn fiets is 8 jaar oud. Heeft me 1000€ gekost. Ik ga er nu wel (2dehands) aerobars op zetten. Ik krijg fietsvergoeding als ik met de fiets ga werken. Dus hoe meer ik fiets, hoe meer centjes ik krijg om het onderhoud te betalen. (gemiddeld toch tussen de 40€ a 60€ extra op de rekening big_smile)

Voeding kan goedkoop he. Zelf je sportdrankje maken. Heb thuis ook nog een recept voor een sportcake liggen die een sportdokter ergens eens op een site gepost heeft. Beetje meer werk, maar wel goedkoop. Zonnebril draag ik nooit wink

Voor een wetsuit moet je inderdaad een beetje geluk hebben. Heb vorig jaar (maar toen  twijfelde ik of ik triathlon ging doen of niet) een soldenactie gezien op wiggle.co.uk van westuits van het merk ORCA waar je al voor 100€ een zwemwetsuit kon kopen. Een wetsuit gaat volgens mij toch ook enkele jaren mee. (Verbeter me ervaren rotten als ik me hierin vergis)

De enige echt continu wederkerende jaarlijkse kosten zijn de inschrijfkosten, lidgelden (die je uiteindelijk toch terugverdient) en het feit dat je normaal gezien als je een beetje traint met 1 paar schoenen jaarlijks nauwelijks toekomt. Maar als beginnende triathleet is het wel een grote instapkost ja. Je moet je in 3 sporten inkopen.

Ow, en qua accomodatie zit ik dus met het idee om in 2015 Gerardmer te doen. Wel, dan verkoop ik dat aan het vrouwtje als een reisje van 1 a 2 weken. De vogezen zijn gewoon een heel leuk gebied om op vakantie te gaan als je van natuur en sporten houdt. En bovendien zeer rustig ook in de zomer. Dan zoek je je gewoon ergens iets verder weg een leuke verblijfplaats op waarbij de triathlon niet echt invloed heeft op de prijzen van de accomodatie, maar je toch dicht genoeg zit om mits een kleine verplaatsing je triathlon te doen. Dan plan ik die triathlon ook zeer vroeg in het begin van de vakantie zodanig dat ik de dagen/weken erna enkel maar kleinere recuptrainingen hoef te doen en meer tijd heb met het gezinnetje.

8

Het was meer een Mocking Post, waarin ik duidelijk (een dit ook aangaf) lichtelijk overdreef.

Schoenen, however... Loopschoenen moeten mij persoonlijk dus aangemeten worden, dus ik wil daar uitermate goed in begeleid worden.

Fietsschoenen daarentegen, warn de goedkoopste Shimano met gratis plaatjes, ala 80 euro, en recentelijk een nieuw paartje Sidi Logo's, die ik van schoonpapa kreeg, á  €95,-...

Natuurlijk is IronMan voor sommigen niet de uiteindelijke doelstelling, maar IM Frankfurt staat toch verrekte hoog op mijn persoonlijke lijstje.

Fiets hoeft inderdaad geen €1,500 euro te kosten, maar denk dat we dit gemiddeld wel uitgeven aan een fiets, als je er serieus mee bezig bent.

Tuurlijk, zonder wetsuit, een oude fiets, en wat gesmokkel hier en daar kom je veel goedkoper uit.

Doel van deze post was dan ook de discussie op gang te brengen wat het indirect wel niet kost.

Ik heb het er voor over, tot nog toe, omdat ík weet, dat ík me er prettig bij voel.

Al vind ik zwemmen echt zwaar kut.

9

SanderDeVos schreef:

Natuurlijk is IronMan voor sommigen niet de uiteindelijke doelstelling, maar IM Frankfurt staat toch verrekte hoog op mijn persoonlijke lijstje.

Waarom IM Frankfurt? Voor 2015 wil ik toch eens kijken of Challenge Roth me lukt, dat lijkt me qua beleving vergelijkbaar met Kona.

10

Maca944 schreef:
SanderDeVos schreef:

Waarom IM Frankfurt? Voor 2015 wil ik toch eens kijken of Challenge Roth me lukt, dat lijkt me qua beleving vergelijkbaar met Kona.

Dicht bij huis, lekkere schnitzels, makkelijk bereikbaar, en een goede opstap om te kijken of ik daarna nog een ander doel kan formuleren.

Uiteraard zijn er dingen die ik liever zou willen, maar dit zien we tegen die tijd wel.

11

SanderDeVos schreef:
Maca944 schreef:
SanderDeVos schreef:

Dicht bij huis, lekkere schnitzels, makkelijk bereikbaar, en een goede opstap om te kijken of ik daarna nog een ander doel kan formuleren.

Uiteraard zijn er dingen die ik liever zou willen, maar dit zien we tegen die tijd wel.

Ok, na 6 juli zal ik je laten weten of het de moeite waard is  wink

12

Maca944 schreef:
SanderDeVos schreef:
Maca944 schreef:

Ok, na 6 juli zal ik je laten weten of het de moeite waard is  wink

Frankfurt is absoluut de moeite! Zou volgend jaar wel eens willen vergelijken met roth wink

13

Nog een tip voor de fiets : Mijn PLanet X.........zie "show your bike"...........de lichtblauwe, stond voor net aan € 900 hier in huis (ex wielen, want daar kan je zoveel aan uitgeven als je wilt  tongue  )

14

SanderDeVos schreef:

Het was meer een Mocking Post, waarin ik duidelijk (een dit ook aangaf) lichtelijk overdreef.

Schoenen, however... Loopschoenen moeten mij persoonlijk dus aangemeten worden, dus ik wil daar uitermate goed in begeleid worden.

Fietsschoenen daarentegen, warn de goedkoopste Shimano met gratis plaatjes, ala 80 euro, en recentelijk een nieuw paartje Sidi Logo's, die ik van schoonpapa kreeg, á  €95,-...

Fiets hoeft inderdaad geen €1,500 euro te kosten, maar denk dat we dit gemiddeld wel uitgeven aan een fiets, als je er serieus mee bezig bent.

Tuurlijk, zonder wetsuit, een oude fiets, en wat gesmokkel hier en daar kom je veel goedkoper uit.

Doel van deze post was dan ook de discussie op gang te brengen wat het indirect wel niet kost.

Ik heb het er voor over, tot nog toe, omdat ík weet, dat ík me er prettig bij voel.

Al vind ik zwemmen echt zwaar kut.

Had niet echt door dat het een mocking post was, maar ik krijg die reactie wel vaak (vooral van thuis uit) dat triathlon duur is. Maar alles bij elkaar gezien is het niet zo duur als het op eerste zicht lijkt. Akkoord, het is wel duurder dan de meeste andere sporten maar je kan het IMHO toch ook heel goedkoop maken ook. En in andere sporten kan je ook belachelijk duur gaan. big_smile

@Petitmas
900€ voor kader en groepset???? Linkie???

15 Laatst bewerkt door pieterjan99 (22-02-14 10:14:47)

Mja, dit is toch geen goedkope sport hoor.
Indien je bvb voetbalt op een laag niveau... wat ben je dan kwijt? 2 paar voetbalschoenen met een totaal van 200-300 euro (het kan ook veel goedkoper), scheenlappen waar je 5 jaar mee doet en wat trainingskleren. Het leukste van al is dat je dan nog gemakkelijk 500 euro in de maand kan verdienen met je wedstrijden.

Voor de andere bal-racketsporten: schoenen en/of racketmateriaal en je bent gesetteld.

zwemmer: zwembroek en bril + lidgeld

Gevechtsport: pak + lidgeld

etc.....

Dus een triatleet mag best wat centjes in de sport steken. Ook door de intensieve trainingen mag dit materiaal regelmatig eens her-aangekocht worden.

En hoe je het draait of keert:
Je begint met basismateriaal, maar geleidelijk aan word je verleid om ook dit op te krikken tot semi/profmateriaal...:)

16

Ja lekker, ga karten, zeilen of de motorsport in en dan vallen de kosten van triathlon weer reuze mee. Appels met peren vergelijken. Waarom er in hemelsnaam andere sporten bijslepen om de kosten van triathlon in beeld te brengen?

17

Ik denk dat als je deze sport vergelijkt met alle andere sporten , deze niet in de rechterkolom zal vallen qua kosten.

18

Ik denk dat je je energie beter in je trainingen kunt steken dan te zitten rekenen en absurde vergelijkingen te maken met dingen die er niks mee te maken hebben.

19

pieterjan99 schreef:

Ik denk dat als je deze sport vergelijkt met alle andere sporten , deze niet in de rechterkolom zal vallen qua kosten.

Ik heb een paar jaar geraced met motoren. Op een gegeven moment was ik op een 'niveau' dat ik per raceweekend een setje Pirelli Supercorsa's opreed. Met een hoop korting was dat alleen al EUR 300 per setje. Met alle andere kosten kwam je op ongeveer EUR 1000 per weekend. Triathlon is een absurd goedkope sport. Oja, elke euro die ik aan motorracen heb besteed was het meer dan waard.

20

Maca944 schreef:
pieterjan99 schreef:

Ik heb een paar jaar geraced met motoren. Op een gegeven moment was ik op een 'niveau' dat ik per raceweekend een setje Pirelli Supercorsa's opreed. Met een hoop korting was dat alleen al EUR 300 per setje. Met alle andere kosten kwam je op ongeveer EUR 1000 per weekend. Triathlon is een absurd goedkope sport. Oja, elke euro die ik aan motorracen heb besteed was het meer dan waard.

Ja , dan is triatlon idd. een goedkope sport  smile

21

petitmas schreef:

Nog een tip voor de fiets : Mijn PLanet X.........zie "show your bike"...........de lichtblauwe, stond voor net aan € 900 hier in huis (ex wielen, want daar kan je zoveel aan uitgeven als je wilt  tongue  )

Wat Planet X-materiaal betreft, koop je dat enkel via de officiële website https://www.planetx.co.uk/ of kan dat ook via andere kanalen? Ben namelijk van zinnens me Planet X-wielen aan te schaffen.

22

Enkel via de website. Gaat overigens uitstekend, heb er al meerdere malen van alles besteld. Prima webshop.

23

Dorter schreef:

Enkel via de website. Gaat overigens uitstekend, heb er al meerdere malen van alles besteld. Prima webshop.

Ok - thx. Voorlopig hebben ze niet in stock wat ik wil. Bieden ook veel meer wielen aan voor tubes dan voor banden en heb geen zin om over te schakelen naar tubes.

(sorry voor deze off-topic)

24

Maca944 schreef:
pieterjan99 schreef:

Thx voor deze post, moet ik thuis laten lezen  wink

25

Maca944 schreef:
pieterjan99 schreef:

Dan had je hoop ik niet veel races per jaar? of een hele goede baan wink
Ik kan iig niet aan die sport gaan doen ben ik bang....haha

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)