Onderwerp: Krampen in de benen bij zwemtraining
Beste leden,
ik zit eigenlijk met een probleem. Ik ben nu al een tijdje aan het trainen en lopen is AB-SO-LUUT mijn slechtste onderdeel. Doch slaag ik er na een 4 tal maanden in om op mijn licht heuvelend parcours van 11km quasi 5m15/km te lopen als ik goed doorloop. (D's dan naar mijn gevoel nog een stukje onder wedstrijdtempo en traag genoeg om er de dag nadien geen logge benen aan over te houden) Tijdens het lopen heb ik nooit last van krampen, erna ook niet.
Bij het fietsen doe ik nu ritjes van een 60 a 70km in een licht glooiend landschap met hier en daar een kleine puist te verwerken. Daar haal ik op mijn eentje volgens mijn GPS tussen de 29 en de 30. Dat is dan een tempo waarbij ik goed door rij. De dag nadien zou ik wel durven licht verzuurde benen hebben maar al bij al geen problemen. Ook tot nog toe geen last van krampen tijdens en na de training.
Maar dan komt het. Ik heb van mijn 9 tot 12 jaar gezwommen. De nadruk toen lag dan vooral op 5 maal per week techniek oefenen en dit bijna 3 jaar aan een stuk. Nadien van 12 tot 18 jaar waterpolo. Ik ben nu 31 en van mijn 18de tot december nauwelijks nog gezwommen. In december en januari op mijn eentje terug beginnen trainen om te zwemmen. Vooral extensief en blokjes doen en proberen op techniek te letten. Sinds drie weken begonnen bij de triathlonclub te zwemmen. Door omstandigheden echter nog maar 4 trainingen kunnen meemaken. Telkens waren deze toch een stuk sneller dan toen ik alleen zwom. Echter in afstand minder. Telkens na de training zitten mijn kuiten verzuurd en heb ik kramp. Meestal zelfs komt deze op naar het einde van de training. De voetboog, aan de onderkant, is meestal na een half uurtje al af en toe in een kramp aan het schieten, dit meestal samen dan nog eens met de tenen.
Gisteren was echter een dieptepunt.
Dit was het opzet van de training:
400m opwarmen
200m intensief 15" rust
400m intensief 30" rust
600m licht intensief 45" rust
400m licht intensief 30" rust
200m intensief
400m uitzwemmen
Na de eerste 200m zwemmen in het blokje van de 600m schoot de kramp plots goed in mijn hamstring. Dit er proberen uit te masseren. Lukte niet echt maar dan maar beginnen rustig alleen verder doen met PB. Bij het afzetten na mijn keerpunt begon ik dan kramp te krijgen in afwisselend de ene, dan de andere kuit. Kortom, overal terug kramp.
Ik ben, vind ik van mezelf, iemand die zeer weinig zijn benen gebruikt om te zwemmen. Hoofdzakelijk voor stabiliteit dus. 1 kick per armbeweging. Alhoewel ik me flink moet inspannen om met de mannen mee te gaan in mijn baan (ik zwem bij de middenmoot van de groep, er zijn 5 banen van traag tot vlug en ik zwem in baan 3), was ik bijvoorbeeld na de 400m intensief wel even aan het puffen maar was ik niet buiten adem. Ik let er opdat ik tijdens het zwemmen steeds goed inadem en continu lucht blijf uitblazen tot ik weer kan inademen. Ik hou dus mijn adem niet in. Ik neem tot nog toe geen sportdrank mee. De trainingen duren in principe een uur maar doordat ik al bij de middenmoot zit, werken we de training iets vlugger af.
Op de fiets weet ik dat krampen oa. kunnen voortkomen door vochttekort. Maar ik neem af en toe wel eens een slok rechts of links tijdens het zwemmen in (yuck ). En tijdens het lopen drink ik vooralsnog niks van drank en ik zweet als een paard dan. Ik kan me dus niet voorstellen dat ik tijdens het zwemmen meer vocht zou verliezen dan tijdens het lopen.
Onderschat ik de belasting op mijn benen dan zo erg tijdens het zwemmen? Of is de herhaalde zeer korte doch krachtige inspanning van de afstoot iedere 25m dan hetgene waar mijn benen last mee hebben. Ik heb het gisteren gevraagd aan de trainer maar zoals aangehaald in andere topics heeft 1 enkele zwemtrainer slechts weinig echte tijd om te zien waar het misloopt en heeft hij uiteraard meer oog voor de slechtere zwemmers in baan 1 of 2. Hij heeft me wel wat tips gegeven maar eigenlijk komt het er op neer dat hij denkt dat ik misschien best eens begin te experimenteren met inname van magnesiumtabletten, of banaan voor de training eten of sportdrank meenemen.
Nog verder dit ter info. Door slechte opvolging van werkshiften, heb ik vorige week niet kunnen trainen en was dinsdag mijn enigste andere (zwem)training. Wel heb ik van maandag tot donderdag steeds goed doorgestampt op mijn stadsfietsje van en naar het werk. Een goeie 13km enkel.
Ik ben dus een beetje op zoek naar een verklaring en ik zal sowieso al beginnen met wat extra te eten voor de zwemtraining en iets van sportdrank in de hoop dat dit toch al iets zal opleveren.