1

Onderwerp: Is drie weken trainen voor 1/8 voldoende met goede basisconditie?

Beste,

Ik denk er sterk over om me in te schrijven in mijn eerste triathlon. Deze zou gaan over de afstand van 1/8 triathlon (750m zwemmen, 26km fietsen, 5km lopen). Door omstandigheden heb ik echter maar 3 weken de tijd me hier op voor te bereiden. Denken jullie dat dit mogelijk is?

Ik heb een zeer goede basisconditie! Ik loop makkelijk 2uur zonder pauze (20km), en ik kan ook kortere afstanden tegen een zeer snelle tijd lopen. Fietsen heb ik nooit echt intensief gedaan, en zwemmen heb ik gedurende 2 jaar 1 uur per week gedaan (in 25meterbad kan ik 20min lang lengtes zwemmen van 30s).

Alvast bedankt!

2

Re: Is drie weken trainen voor 1/8 voldoende met goede basisconditie?

3 weken trainen moet voldoende zijn hoor, zeker als je al getraind bent. Het is niet ideaal, maar deze afstanden zou je ook op karakter kunnen volbrengen. Zou me wel een beetje op het zwemmen richten, voor een eerste keer kan het zwemonderdeel best een happening zijn.

3

oh, dat hoopte ik eigenlijk wel te horen  big_smile  ik heb lang getwijfeld tussen deze afstanden of de langere afstand (2km zwemmen, 60km fietsen, 15km lopen), maar dit lijkt me dan ook niet haalbaar omwille van de trainingsperiode voor deze afstanden (6 weken)... Is het zwemmen in open water (het is een meer) dan zo'n groot verschil met een zwembad?

4

Het probleem met buitenzwemmen is dat je over het algemeen in het begin nogal lastig richting kan houden, beneden zie je niets en naar de zijkant kijken om richting te houden is ook lastig..

over het algemeen ( niet iedereen ) zwemmen mensen die aan 1 kant ademen een hele grote bocht, wat helpt is om de zoveel slagen even met je brilletje over het wateroppervlakte kijken en een herkenningspunt zoeken, concentreer je niet te veel op andere zwemmers, want het zou zo maar kunnen dat die ook niet rechtdoor zwemmen.

5

Mijn idee is dat je op karakter zeker de finish zal halen.
Mijn tip : doe een koppeltraining fiets-lopen.  Doe de overgang toch een paar keer.  Je zal snel begrijpen waarom...  wink

6

oké, dat moet zeker lukken dan! de langere afstand met 6 weken trainen achten jullie niet haalbaar dan?

7

Is idd een goede tip van Unclesam om een aantal koppeltraingen te doen. Ik heb dat vrijdag voor het eerst gedaan (45km gem 30 kmph en daarna 7km ongeveer 4:20 op de km) en het is wennen. Vooral de eerste 1,5 km lopen.

8

en denken jullie dat de langere afstand (2km zwemmen, 60km fietsen en 15km lopen) haalbaar met 6  weken training?

9

ik kan daar weinig over zeggen ivm beperkte ervaring

10

Persoonlijk ben ik steeds van mening dat zeer veel haalbaar is mits je maar naar je lichaam kan luisteren en het puur uitdoen van een event betreft. De (belangrijke) bijvraag is echter in welke toestand je een race wil finishen.

Met een degelijke training achter de rug, verwerk je het voluit gaan tijdens de race vele malen makkelijker en is de kans op (ernstige) blessures veel kleiner. Zelf heb ik ooit als persoonlijke uitdaging aan een 24u solo race deelgenomen met zeer goeie resultate. Ik heb achteraf wel 3 a 4 weken met ontstoken pezen in pols en elleboog gezeten doordat ik tot dan toe nooit langer dan 4 a 5u op de fiets had gezeten.

11

Het gevaar is ook wel als je in korte tijd naar een evenement toetraind dat je vermoeid aan de start staat en het uiteindelijk zowiezo op een sisser uitdraait.

12

TriB schreef:

en denken jullie dat de langere afstand (2km zwemmen, 60km fietsen en 15km lopen) haalbaar met 6  weken training?

Wat bedoel je precies met haalbaar? Ik denk dat je de eindstreep wel zal halen. In wat voor toestand, geen idee. En de hoeveelheid spierpijn de volgende dag zal ook wel aanzienlijk zijn tongue

13

Als ik zo dit topic terug lees vind ik de vragen nogal .....eh....nou ja laat maar...
Wij weten niet hoe goed je conditie is....en kan je langere afstanden in zeer korte tijden trainen?

Ik ben geneigd te roepen: Doe normaal!!!

Maar goed, ik zou zeggen: leuke uitdaging, succes!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

14

TriB schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=3iWI72c42gc

Succes tongue:P