Even ter verduidelijking want er zijn een PAK onduidelijkheden en vooral ZEER VEEL onwaarheden de wereld ingestuurd.
Deze wet is al enige tijd gestemd geweest en wordt nu pas van kracht. Enkel omdat WBV er eens per ongeluk op stootte komt dit nu in de media en de WBV heeft het allemaal maar weer eens opgeklopt. En de media natuurlijk ook.
Eerst even de nieuwe wet, in voege vanaf 31 maart 2014 correct citeren:
Artikel 22quinquies. Verkeer op wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters
22quinquies.1. Op deze wegen is alleen het verkeer toegestaan van de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool afgebeeld is op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn.
Deze wegen mogen evenwel ook gevolgd worden door :
de prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt;
op basis van een vergunning afgegeven door de beheerder van deze wegen of zijn gemachtigde, onder de door hem vastgestelde voorwaarden :
- de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
- de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
- de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.
F99a F101A F101a
22quinquies.2. De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Zij moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
Het spelen is toegestaan.
22quinquies.3. Wanneer verkeersborden F99b en F101b aangebracht zijn, moeten de gebruikers het deel van de weg volgen dat hun aangewezen is. Zij mogen evenwel het andere deel van de weg volgen op voorwaarde dat ze de doorgang vrij laten voor de gebruikers die er zich op regelmatige wijze op bevinden.
F99b F101b
22quinquies.4.
De snelheid is beperkt tot 30 km per uur
Overal waar je F99 o.i.d., dit slaat op het bord waar HermanB er al eentje van gepost heeft. De rest vind je wel makkelijk terug via http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie … /257-art71
IN THEORIE
De wet is vrij duidelijk in wie er wel of niet is toegelaten op deze weg. Bovendien geldt er dus ENKEL op deze wegen een algemene snelheidsbeperking van 30km/u. Dus ook voor fietsers.
IN PRAKTIJK
- Voor snelheden gemeten onder de 100km/u geldt er in België een correctie van 6km/u. Je moet dus al 36km/u rijden om geflitst te worden.
- Deze borden worden maar zelden geplaatst omdat gewone doorgang voor voertuigen dan ook al niet meer mogelijk is, tenzij met toelating of als je er woont.
- Om onbemand geflitst te worden, dien je al over een nummerplaat te beschikken. Als fiets heb je dit niet. Er moet dus al met continue interceptie gewerkt worden. Gebeurt meestal maar om buitenlanders te pakken om onmiddellijke inningen af te dwingen. Meestal wordt er geflitst met anonieme voertuigen waar 1 agent van politie inzit.
- Zo goed als alle flitstoestellen zijn niet gemaakt om fietsers te flitsen en werken te onnnauwkeurig.
M.a.w.
1. Je moet al vlugger dan 36km/u rijden.
2. Je moet je al op een van deze weinige wegen bevinden die aangeduid worden met dit bord.
3. De politiezone moet dan nog eens extra manschappen (lees: extra geld) voorzien om fietsers effectief te kunnen intercepteren en te identificeren om een boete uit te schrijven
4. Die zone moet dan ook nog eens over een toestel beschikken waarvan het omonstotelijk vast staat dat deze fietsers kan flitsen
Conclusie: Storm in een glas water. Blijf dus maar gerust rijden op de boerebaantjes.