Wijnand schreef:Op zich is het niet moeilijk om nu 10 keer 100 op 90%
Zoals Jacob al aangeeft, ligt een probleem al bij de communicatie over het afspreken van intensiteiten. In het overzicht van de KNZB is als vereenvoudiging de gevoelswaarde voor intensiteit gegeven. Bij serieuze verenigingen worden echter aan de hand van bijv. lactaattesten, zwemtesten, wedstrijdtijden etc. de trainingstijden per zwemmer per slag per trainingsintensiteit bepaald. Er hangt niet voor niks een sekondeklok in elk zwembad.
Mijn eerste vraag is inderdaad ook 90% waarvan, de volgende vraag is, geeft de trainer (is er een trainer?) die 90% op of zwemmen de zwemmers op 90%??
Als je uitgaat van je snelste 100m-tijd als 100% (bijv iemand zwemt 1.00, 90%->1.06) dan zijn er heel weinig zwemmers die een 10x100 op 90% aankunnen (tenzij je telkens een paar minuten rust pakt). Mijn topzwemmers zouden dan dus 10 maal onder de minuut moeten zwemmen, denk dat ze me uitlachen als ik zoiets voorstel
In triathlon wordt trouwens ook vaak een 400m-tijd als 100% genomen of de trainingstempo's worden bepaald aan de hand van een T20- of T30 test. Als je uitgaat van gevoelswaarden is dit natuurlijk moeilijk te controleren. Als trainer dus ook moeilijk om dan duidelijk opdrachten te geven. Lactaatjunkies zullen op die manier bijvoorbeeld altijd te hard trainen.
Wat betreft de intensiteit en periodisering in de trainingen in deze periode. Dat ligt op aeroob 1 en 2 en zelfs dat is bijzaak, want zeker in deze periode van het jaar ligt de prioriteit op techniek. Het probleem is echter vaak dat je voor goede techniektraining ook goede trainers en gemotiveerde triatleten nodig hebt.