Dimitri schreef:thijs schreef:De beste seizoenen op de fiets heb ik gehad als ik van harde intervallen opbouwde naar langere afstanden, niet andersom zoals gebruikelijk is. Hoe harder de fietstrainingen 's winters, hoe beter het 's zomers ging.
Om de intervallen een volledig aeroob karakter te geven houd ik de rust kort, zoals in bijvoorbeeld het zwemmen gebruikelijk is.
Op een vlakke weg is deze methode van trainen bijna niet te doen. Je bent alleen aan het schakelen.
z1 fietsen is overgewaardeerd.
overgewaardeerd doch niet nutteloos. Ik ben ervan overtugd dat dit een vast deel van je totale training moet uitmaken.
Rustige duur is zeker niet nutteloos. Ik geloof alleen niet dat heel veel rustig fietsen de basis is voor de snellere trainingen zoals vaak beweerd wordt. De basis voor snelheid is iets minder snelheid. Je bouwt snelle trainingen op vanuit iets minder snelle trainingen. En je bouwt lange duurritten op vanuit iets minder lange duurritten. En je bouwt lange snelle trainingen op vanuit kortere snelle trainingen eventueel gecombineerd met lange rustige duurritten. Enzovoort. Z1 wordt door velen gezien als DE basis van waaruit je z2, z3, z4 opbouwt. Ik vind dat onzin.
Dimitri schreef: Met dat in het achterhoofd vraag ik me dan ook af hoe lang jij al bezig bent met trainen en als jij niet onbewust de principes toepast.
Ik fiets nu meer omvang, maar de eerste jaren waarin ik triathlon deed heb ik (voor iemand die ook lange afstanden deed) bijzonder weinig gefietst, 's zomers een uurtje of 5-6 in de week, verdeeld over twee trainingen. Ik deed nooit een training waarin geen stukken boven wedstrijdintensiteit zaten. Ik heb er nooit iets van gemerkt dat mijn 'basis' niet goed was, of dat ik geblesseerd raakte, of dat ik te weinig vet kon verbranden of noem al die dingen maar op.
Dimitri schreef:Langs de andere kant is het gewoonweg ook een feit dat recreanten vaak beweren rustig te rijden maar in realiteit te intensief rijden waardoor de resultaten ook uitblijven.
Maar wat wordt er hier getraind? Als je in een duurrit de snelheid een klein beetje pusht, en de afstand ook, train je niks maar word je wel moe. Daar heb je helemaal niks aan. Als je uithoudingsvermogen wilt trainen, moet je de grens opzoeken van de afstand die je kan fietsen. Als je snel wilt trainen, moet je de limiet van je snelheid opzoeken. Als je er telkens tussenin gaat zitten, een klein beetje lang en/of een klein beetje snel, houd de progressie een keer op.