Ik denk inderdaad dat het iets is tussen je oren, zoals andere al suggesties gaven wil ik daar op door gaan.
Ik denk dat je die afstand los moet laten, dat maakt je duidelijk gestresst. Wat je kan doen is op tijd zwemmen, gewoon een tijd met je zelf afspreken (zonder afstand!!) en dat gewoon vol zwemmen, zonder gejammer en zonder gestop. Begin rustig, doe lekker een paar keer 10 minuutjes, stel niet gelijk een tijd van een uur!
Aangezien de stress om een afstand of doel te behalen je dwars zit bij de muur, die een fysieke maar ook psychologische barriere vormt (en zoals iemand anders goed vasststelde dat het je je flow onderbreekt) kan je ook gewoon die muur vermijden. In sommige baden zijn er banen waar ze rondjes zwemmen in plaats van banen. Zoek dat eens op, of zwem tussen de oudjes waar je makkelijk tussendoor kan navigeren en zo de muur kan vermijden. Komt die muur eraan, maak je gewoon een mooie (ruime) bocht en zwem je terug. Ik zou voorstellen hier dan ook op tijd te zwemmen, en niet op afstand (sinds je alsnog de muur ziet)
Hiermee zou ik beginnen, en als dit lekker gaat kan je weer met de keerpunten gaan werken.
Ik denk dus echt dat het aan je stress ligt, wat je kan verminderen door:
(1) Op tijd zwemmen, niet op afstand
(2) Muur vermijden
(3) Je doel even loslaten en richten op fijn en plezierig zwemmen
(4) En een suggestie van een ander op deze discussie; verminder je zwem-volume, zwem eens één keer, en als je plezier verhoogd en je je relaxter voelt in het water, twee keer.
Succes! Laat even weten of het beter gaat of niet!