thijs schreef:Ynsnits schreef:Om nog even te provoceren...misschien is het juist wel onverstandig om een voorkeursstand van je voet te veranderen dmv een antipronatieschoen. Waarom iets veranderen als het lichaam zelf al de meest efficiente oplossing heeft gevonden? Misschien werk je dan juist overbelastingsklachten in de hand!
Ik proneer ook als de malle en heb voeten die onder druk totaal in elkaar zakken. Ik heb ook wel eens van de doktoren op anti-pronatieschoenen moeten lopen met gigantische inlegzolen. Feit is dat ik op die klompen veel meer blessures had dan sinds ik weer op neutrale, bijna vlakke schoenen loop.
Overigens hoe dikker de zool, hoe meer pronatie. Op blote voeten valt het nog wel mee maar de zool geeft het bekende kracht x arm, en dan zak je steeds harder in. Dat is de vicieuze cirkel van die anti-pronatieblokken. Je proneert een beetje dus je krijgt meer schoen aangemeten en dan proneer je nog meer en dan moet dat gecorrigeerd worden met steeds hardere zolen. En die zolen geven dan weer andere klachten omdat je voet op het laatst amper meer normaal kan afwikkelen. Volgens mij moeten mensen die proneren altijd juist op extra dunne zolen lopen. Op mijn lage kinvara's proneer ik minder dan op menig hoge anti-pronatie schoen.
Ynsnits schreef:In hoeverre is de belasting extremer tijdens een wedstrijd tov een training? Ik neem aan dat je ook nu wel eens op wedstrijdsnelheid traint?
Mijn ervaring is dat je bij nieuwe schoenen met minder drop veel eerder went aan de snelheid dan aan de afstand. Een paar kilometer op wedstrijdtempo gaat veel eerder goed dan pak hem beet een tien kilometer of halve marathon. Bovendien is de belasting van de wedstrijd natuurlijk zowel de snelheid als de duur. Mijn advies aan diegene die nu met kuitklachten zat, was om minstens één keer in de week de tempoduurtraining rond de wedstrijdafstand in de wedstrijdschoenen te lopen. Maar ja, als in training de 10x1000 rond wedstrijdtempo goed gaat roept dat natuurlijk gelijk de vraag op waarom je dan überhaupt ooit op de klompen met inlegzolen zou lopen???
Eens...
Ik moest van SMA Papendal en zware steunzolen en de meest zware antipronatieschoenen gebruiken icm overpronatie en verzakt mediaal voetgeweld.
Zware steunzolen veroorzaakten liesklachten, dus naar de lichtere variant.
Met schoenen met ik op Asics GT serie begonnen, ging aardig, maar ook die werden snel te corrigerend, dus naar de Ascis Gel, weer even goed, maar toen weer issues..
Tijd voor een andere aanpak. eind van seizoen geswitch naar de DS Sky-Speed (6mm drop, 270gram, neutraal). was wennen, voelde spiertjes die ik normaal niet voelde (ook weer van 4km moeten opbouwen naar de 25km) . resultaat was meer tempo, minder vermoeidheid. kortom geslaagd
2jaar 5 paar en 4000km later: overstap naar Saucony Kinvar 3: 4mm drop, 210gram. Geen probleem, benen zijn sterk genoeg om ze aan te kunnen als primaire trainingsschoen (wedstrijden deed ik al 2 jaar op Saucony Pro-Grid Type A4, 180 gram, ook halve triathlons geen probleem)
Jouw lichaam is aan een bepaalde houding gewend. werkt ie ook efficient mee, met teveel corrigerende schoenen raak je efficientie kwijt als ook een van je schokbrekers (de enkel)
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800