Onderwerp: Plas/powertriathlon Aarschot
Zijn er nog mensen die de parcoursverkenning gaan rijden op zaterdag 12 of z ondag 13 juni?
Hét Nederlandstalig platform voor informatie, inspiratie en discussie over de triathlon-en duathlonsport
Je bent niet ingelogd.
Triathlonforum.nl » Triathlons en Duathlons » Plas/powertriathlon Aarschot
Pagina's 1
Je moet inloggen om te reageren
Zijn er nog mensen die de parcoursverkenning gaan rijden op zaterdag 12 of z ondag 13 juni?
Ik weet het nog niet...
Het is behoorlijk heuvelachtig zeker?
Volgens mij wel, daarom wilde ik wel gaan verkennen... Maar ik dacht dat het gezelliger was om dat met forumleden op dezelfde dag te doen
Ik zat er ook aan te denken om te gaan verkennen en kan beide dagen.
Wat is de afstand die je wil doen?
Ik wilde met de organisatie mee gaan, 27 km fietsen en 5 km lopen. Qua fietsen wil ik het daarbij laten (schouderblessure + heuvels = extra vermoeiend), misschien een extra looprondje om er een fatsoenlijke training van te maken. Ik heb een lichte voorkeur voor zaterdag.
Ik zou er graag een fietstraining van maken...
gaan jullie maar fietsen dan... Ik zou het ook wel willen maar lijkt me niet verstandig voor mij.
Is er al meer informatie betreft de uren van deze trainingen?
Ja 13 uur vanaf de Knoet (Schaluin 78) op beide dagen volgens de site
Ik heb trouwens een beginnende achillespeesblessure, dus ik ga toch maar alles fietsen... Ik zal mijn rood wit blauwe 'Zorgsaam Zeeuws Vlaanderen' fietstenue aandoen.
Na een valpartij vorige week zal dit weer mijn eerste fietstraining worden...
Ik ben te herkennen aan de schaafwonden op mijn heup!
Doe je ook de broek aan waarmee je gevallen bent dan?
Hoe was de verkenning?
Zeer gezellig
Maar als je wil weten hoe het parcours is: zwemmen is zeer waarschijnlijk met wetsuit. Ik vond het fietsparcours wel meevallen, het stuk naar het rondje toe is mooi nieuw asfalt, in het rondje zelf er zit 2,5 klim in maar er is niet echt iets heel lang of heel steil. Die uit het dorp begint is het langste, die gaat in meerdere 'stukjes' omhoog (zitten een paar kruisingen in). Er zijn ook (volgens mij tussen klim 1 en 2 in? sorry ik ben vrouw dus ik onthou dingen aan hoe de omgeving eruit ziet...) twee bochten die wat 'Belgisch' hobbelig/uitgesleten waren aan de binnenkant, ff uitkijken dus. Voor de rest vond ik het asfalt goed.
In het loopparcours zit 1 flinke steile (!) hobbel, die ook in 2 delen is opgesplitst, dus denk niet dat je er al bent na straat 1. Mooi en uitdagend parcours dus, ik heb er zin in!
Goed te doen met een TTfiets? Of eerder opteren met een gewone koersfiets?
Mvg,
Ik heb alleen een koersfiets dus ik heb er niet echt verstand van... Ik ben niet aan de laagste versnellingen van mijn trippel gekomen in ieder geval, ik denk dat ik als laagste 30-19 (?) heb gereden, en ik ben vrouw en niet echt een klimmer. Als je daar iets aan hebt...
Ik heb zaterdag ook het parkoers verkent samen met oa Sandra (leuk om je te leren kennen...)
Ik heb zelf nooit met een tijdritfiets gereden, dus durf niet te zeggen wat het beste voor je is. Het aanloop stuk naar Aarschot toe is over een jaagpad en slingerd een beetje maar is verder snel. Het fietsrondje is minder zwaar dan ik verwacht had. Het fietsparkoers is redelijk technisch met enkele smalle bochten op het rondje. De klimmen waren iets minder stijl, maar er zitten enkele stukken valt plat in.
Voor het lopen zal ik meer vrezen dan voor het fietsen. Er zit een zware klim in en deze is stijl!
Ik ga proberen zondag het fietsen goed in te delen en vooral de beklimmingen niet voluit te rijden.
Mijn verhaal van de race:
Aarschot was mijn eerste race van het seizoen (kwart in Terheijden gemist door schouderblessure) en meteen verder dan ik ooit gedaan had. Het was een korte nacht van tevoren (28 graden in mijn huis…) maar ik was toch op tijd opgestaan om zoals altijd weer veel te veel tijd over te hebben bij de wedstrijd maar in ieder geval geen stress. De start was vanaf een strandje, dus het eerste stuk het water in rennen. Ik heb vooral gelopen in het water, in een poging om rustig aan de zwemproef te beginnen. Toch is dat niet gelukt. Normaal adem ik 1 op 3, maar dat lukte nu echt niet. Ik heb zelfs nog stukjes schoolslag gezwommen. Na ongeveer 300 meter was ik eindelijk rustig geworden en kon ik lekker achter iemand aan zwemmen. Af en toe zelf meegekeken naar de navigatie, maar dat lukte niet altijd. De boeien waren niet heel groot dus soms lag die voor het hoofd van mijn voorganger. Ook vond ik soms blijkbaar de voorbij vliegende vliegtuigen interessanter om naar te kijken (...). Na het aanloopstuk moesten we nog twee rondjes met tussendoor een stukje over de wal. Bij het in het water gaan voor het laatste rondje kreeg ik nog bijna kramp in mijn teen, maar door wat rustiger te zwemmen trok dit weg. Uiteindelijk 50 minuten gezwommen, niet heel slecht voor een niet wetsuit zwem van uiteindelijk meer dan 2 km.
Op de fiets moest ik even op gang komen. Ook deed mijn kilometerteller het niet, maar dat was niet zo heel erg want ik ging toch op hartslag fietsen. Uiteindelijk niet vaak naar mijn hartslag gekeken, mijn gevoel gaf het goede tempo aan. In het begin werd ik door een aantal mensen ingehaald, dat ben ik niet gewend meestal haal ik zelf anderen in omdat zwemmen mijn slechtste en fietsen mijn beste onderdeel is. Toch uiteindelijk voor mijn doen goed gefietst, bijna 30 km/u gemiddeld op een parcours met bijna 600 hoogtemeters. Op het eind van het fietsen kreeg ik toch wat last van mijn maag. Na lang twijfelen toch maar de reep gegeten die ik voor de zekerheid mee had genomen, wat een slecht idee was.
Bij het lopen kreeg ik helemaal last van mijn verteringsstelsel, het eerste rondje heb ik alleen langzaam gerend of gelopen. Ik denk dat ik bij het zwemmen toch te veel water/lucht heb binnengekregen. Bij de drankposten hadden ze water of cola, en ik dacht dat cola misschien wel eens kon helpen voor mijn maag. Niet dus! Er zat nog echt superveel prik in. Even dacht ik over stoppen, maar toen bedacht ik me dat ik desnoods wandelend de wedstrijd af wilde maken. In het begin van rondje twee kwam een en ander aan lucht uit mijn lichaam los, en kon ik weer ontspannen rennen. Wat was dat fijn! Ik ben steeds harder gaan rennen en ben uiteindelijk toch nog gefinisht met een looptijd van 1 uur 41, volgens mij heb ik ronde 2 en 3 toch boven de 10 km/uur gemiddeld gelopen met weer 50 hoogtemeters per rondje (jammer genoeg zijn er geen rondetijden bekend van het lopen).
Het uiteindelijke resultaat:
Zwemmen + T1 : 52.17
Fietsen + T2 : 2:03.57
Lopen: 1:41.54
Totaal: 4:38.08
Hoewel dit langzamer is als wat ik had gehoopt, geeft deze race me toch vertrouwen voor Almere. Ik heb de race blijkbaar op gevoel best goed in kunnen delen, en als ik geen last van mijn maag/darmen had gehad was ik sneller geweest dan mijn optimistische voorspelling. Het deelnemersveld was wel sterk, ik ben nu verder achteraan geëindigd dat ik normaal eindig. Ben uiteindelijk toch wel trots op mezelf
Wat was jouw ervaring Stefan?
Ik heb enorm afgezien!
Mijn resultaat:
Zwemmen + T1 : 36.04
Fietsen + T2 : 1.46.56
Lopen: 1:10.15
Totaal: 3.33.14
Ik had vooraf gedacht rond de 3.20 te zitten maar helaas.
Door het watertemperatuur was boven de 24 graden, en in Belgie is het dan zonder wetsuit zwemmen. Ik ben aan de linkerkant gaan de staan achter de topatleten. Het was de kortste afstand naar de eerste boei en was het aan de buitenkant.
De start was het water in rennen en daarna 2 keer een dolfijnslag. En lag toen tussen enkele toppers. Oeps. Daarna was het eigen tempo zoeken en navigeren. De boeien waren voor mij goed zichtbaar. De landgangen waren weer eens wat anders en voor het publiek leuk.
Ik ging na 36 min de fiets op klaar om te fietsen. Ik had in gedachten om me rustig te houden op het eerste aanloop stuk, omdat ik mijn krachten daarna nog nodig heb. Het eerste stuk heb toch iets te hard gefietst en moest dat later op de plaatselijke heuvelachtige rondjes bekopen. Ik had geen kracht meer en kon alleen maar op souplesse naar boven. Vooral in de laatste ronde viel ik terug. Vooraf heb ik goed gedronken en gegeten, en ook tijdens de wedstrijd 3 gelletjes en 2 bidons op. De wissel verliep goed en was redelijk snel weg. Ik had me voorgenomen om de 1e ronde rustig aan te doen. Op de 1e pittige klim merkte ik het weer, benen waren op! Meer als uitlopen zat er niet meer in. Ik had nog een gelletje bij me voor de 2e ronde, maar dit zou natuurlijk ook niets meer veranderen. Moe gestreden maar absoluut niet buiten adem kwam ik over de streep.
Enigszins teleurgesteld nog even op het terras gezetten. Maar daarna ga je op zoek naar antwoorden. Te weinig getraind na een val 2 weken eerder of te weinig kracht/interval in de benen of een slechte dag? Tijdens de wedstrijd leek ik geen last te hebben van de warmte, of toch te weinig gedronken?
Terugkijkend is het een mooie wedstrijd. Als hij in mijn schema past dan volgend jaar weer.
Vandaag lekker losgelopen in de miezerregen. Geen verklaring voor, maar ik voel bijna niets van gisteren... (Beetje frustrerend)
Sandra,
Ik heb je niet meer gesproken gisteren, volgende keer misschien in Lommel of almere?
Ow ik zie net dat ik helemaal in de verkeerde topic heb gepost... Ik ben dus wel moe na zondag, heb ik bij deze bewezen. Spierpijn valt wel mee, maar gewoon echt moe in zo'n beetje al mijn spieren, ik ga vanavond maar weer eens een poging doen tot zwemmen.
Ik heb jou ook helemaal niet meer gezien Stefan Wel die andere nederlander die bij de verkenning was. Hij zwom/fietste net iets sneller dan ik, maar bij de wissels haalde ik hem weer in Bij het lopen moest ik hem laten gaan. Terrasje in Lommel klinkt als een goed plan! Misschien leuk om met wat meer forummers af te spreken daar.
Was een leuke wedstrijd, maar een toptijd zat er voor mij niet in.
Net voor de start bij het zwemmen merkte ik op dat ik met 2 leeglopende tubes zat... Ik had 1 pit stop busje mee en hiermee kon ik mijn voorband reeds vullen met de nodige schuim, maar achteraan stond deze zo goed als plat. gelukkig was mijn trainer daar ook en tijdens het zwemmen heeft hij achteraan een 11 bar ingepompt. Eenmaal uit het water stond die weer meer dan half plat .
Dan toch maar vertrokken met de fiets, maar bij elke klein bubbeltje zat de velg tegen het asfalt. Onderweg 3 maal gestopt en een pomp gevraagd aan het publiek Heel veel tijd mee verloren en al die extra kracht die het me koste heeft me de das omgedaan. Ook wel gevaarlijk tijdens de afdalingen en bij elke bocht schoof ik weg. Toch kunnen uitfietsen, maar voor het lopen had ik echt geen zin meer om me mentaal op te peppen om hard af te zien en dan maar heel rustig de 3 rondjes uitgelopen.
Was een goede training
zwemtijd: 44 min
Fietsen: 1u56 min
lopen: 1u22min
Geen last gisteren of vandaag aan de spieren
Iemand nog ergens foto's van deze wedstrijd gevonden? Ik ben benieuwd naar die van mij bovenop die heuvel in het loopparcours...
Pagina's 1
Je moet inloggen om te reageren
Triathlonforum.nl » Triathlons en Duathlons » Plas/powertriathlon Aarschot