Onderwerp: Rugpijn bij inspanning
Dag allemaal,
Ik heb bij de fietstraining bijna elke training het probleem dat ik last van mijn onderrug krijg. Last van mijn onderrug krijg ik al na zo'n 20 minuten. De pijn wordt veroorzaakt als ik even wil doortrekken, ter illustratie: na bijvoorbeeld de Eyserbosweg (als ik klim heb ik géén last van m'n rug) wil ik op het vlakke gewoon in de beugel met 30-35km p. uur doortrekken op het buitenblad (met een rpm van de 90 tot de 110). Elke keer als ik iets meer kracht wil zetten, zoals ik hierboven ook zeg, komt een verschrikkelijke pijn in mijn rug op. Uiteindelijk zijn het bij mij niet de benen die spreken, maar de rug die mij tegenhoudt om sneller te fietsen.
Ik heb een bikemeting bij Specialized gehad en zij hebben eigenlijk niks kunnen vinden wat verkeerd/foutief ingesteld stond. Echter kunnen er altijd kleine aanpassingen (stuur vlak of omhoog etc) die de pijn kunnen verlichten (maar dat is persoonlijk en heeft Specialized dus ook niet gedaan). Hebben jullie tips om deze rugpijn weg te krijgen dmv aanpassingen in fiets of moet de stap naar een sportfysiotherapeut toch gemaakt worden? (eigenlijk erg raar, want ik ben 17 jaar oud en met andere bewegingen; rennen, fitness etc, heb ik nooit of in ieder geval zelden last van mijn rug)
Alvast bedankt voor de reacties.
Even toevoeging: ik heb niet het idee dat ik te zwaar fiets; hier let ik erg op en ik probeer altijd op souplesse te fietsen, maar ik kan nu eenmaal niet 40/45 km per uur fietsen op het middenblad. Het buitenblad is dan natuurlijk wel ideaal en ik probeer toch altijd mijn rpm hoger dan 90 te houden, dus dan (zou ik denken) kan men niet écht harken/ te zwaar trappen.