1

Onderwerp: Waar vind ik een snelle hele triathlon?

Ik weet dat ik hard moet trainen, zwemles moet nemen etc etc... Maar mezelf even buiten beschouwing gelaten...

Waar vind ik het snelste parkoers/omstandigheden over de hele afstand?

Dan denk ik aan factoren als:
Buiten en watertemperatuur (normaliter) ongeveer 20 graden.
Bijna vlak loopparkoers, vlak of glooiend fietsparkoers.
Kloppende afstanden.
Compacte wisselzone.
Toch veel deelnemers, voor de sfeer en het binnen hengelen van "tegenstanders" tijdens het lopen.

In 2016 wil ik weer een hele doen, en misschien is dat wel een mooi moment om te proberen 9.59 te halen. Daarvoor heb ik zeker de hulp van een goede organisatie en een snel parkoers nodig smile

2

Re: Waar vind ik een snelle hele triathlon?

Barcelona of Kopenhagen. Ik zit met dezelfde vragen voor 2015 en dit zijn mijn voorlopige antwoorden.

3

Als het weer meezit is Almere geloof ik de makkelijkste hele van Europa. Als daar de 2000 man stayertrein aan de start zou staan zoals bij de grote ironmans was het onverslaanbaar op een dag zonder wind. Maar dat is twee keer als...  wink

Wil je per se een pr neerzetten, ga dan naar een wedstrijd met minimum 2000 man massastart, het liefst Klagenfurt. Daar mag je gewoon in de wielen rijden. Ik heb livebeelden gekeken dit jaar en de kopgroep dames rijdt letterlijk kop over kop met 20 man heren mee, onder het oog van de jury. Geen haan die er naar kraait. En iedereen een pr na de tijd, de pro's bijna een wereldrecord en dan zijn we allemaal gelukkig.

4

Ik ken Vanzella niet zo heel goed, maar ik denk wel goed genoeg om te weten dat hij een pr dankzij stayeren niet gaat waarderen. Overigens geldt voor mij hetzelfde.

5

Maca, wel eens een lange afstand gedaan waar je het merendeel van het parcours echt solo komt te zitten? Met een mooi lintje op 5 meter rijden, 7 meter voorwiel voorwiel, gaat zo veel sneller. Dat is binnen de regels, maar beslist een stayertrein. Als je matig zwemt en honderden mensen op een niet technisch parcours kan inhalen binnen de regels, ga je ook heel veel sneller. Als je wilt weten waarom sommige heuvelachtige ironmans toch snel zijn (Roth of Klagenfurt bijvoorbeeld) dan heb je hier je antwoord. Al doe je je best geen enkele regel te breken (en dat gaat je al niet lukken daar), 2000 man binnen 20 minuten een fietsparcours opsturen levert je minimum 10-15 minuten bonus op als je er middenin zit. Ik ben in Roth eens in de eerste startgroep gestart en heb daar een solo rondje kunnen rijden alvorens achter de estafettes aan te kunnen sluiten. Of je daar alleen rijdt of continu mensen inhaalt is absoluut geen vergelijking. Ik heb het dus helemaal niet per se over strak in de wielen rijden. Roth is op zich geen hele snelle ronde, tenzij je misschien een absolute überfietser onder de pro's bent, maar een lekker uitgesmeerd 3500 man startveld maakt veel goed.
Als jij Roth solo doet ben je langzamer dan in Almere met vergelijkbaar weer. Het parcours in Almere is absoluut sneller. Toch denk ik dat je een goede kans hebt in Roth een snellere wedstrijd neer te zetten. Ook als je geen regels breekt. Als jij een pr wilt binnen de regels, moet je nog steeds een groot startveld op een niet technische ronde opzoeken. Want als je met 2000 triathleten door de bocht moet ben je het voordeel zo kwijt. Roth is dat. Van wat ik er van gezien heb, Klagenfurt ook. Maar beide wedstrijden zijn niet vlak. Het kan dus nog sneller! Barcelona of Kopenhagen lijken me aardige inschattingen. Redelijk snel en minimum 2000 man, kan geen enkele kleinere wedstrijd tegen op, qua finishtijden dan.

6

Ok, dan begreep ik je verkeerd Thijs. Ik heb ook geen ervaring met legaal stayeren, daar kom ik veel te laat voor uit het water. Ik kan me voorstellen dat je met een mooi treintje hier wel een voordeel aan hebt, ook binnen de regels. En dat het met de aantallen triatleten bij de huidige Ironmen bijna onmogelijk is om 100% naar de letter van de regels te fietsen is evident.

7

Ok mannen bedankt so far, Kopenhagen stond op mijn lijstje inderdaad, ik vind het massastart concept mooi, zodat  je iedereen die je inhaalt ook inhaalt. Dat is wel een voordeel van het IM circuit. Barcelona is misschien wel een goede optie. Eind van het seizoen, ik ben niet zo een winterfietser, dus hoef niet verplicht iedere week in de kou de 100+ te rijden en October aan de midellandse zee is aangenaam. Ik heb vorig jaar op dezelfde dag als Challenge Barcelona (of eigenlijk Callella) de Garmin Barcelona triathlon (OD) gedaan (echt in Barcelona) en het enige minpunt daar was de ruwe zee.

Roth lijkt me aan 1 kant gaaf vanwege de sfeer, maar ja, die series moet ik nog over nadenken. Misschien in Juli voor de sfeer Roth doen en in October voor de tijd  Barcelona smile smile

Ik lijd overigens aan dezelfde ziekte als Maca. 20 min/km op de 3,8km is een goed resultaat (voor 9.59 moet dat overigens wel sneller). IM wales was ik 880e uit het water, 330e van de fiets en 200e aan de finish (ongeveer). Dus dat binnenhengelen kan ook op de fiets. Hoewel ik niet weet of dat wel lukt op een vlak parkoers met legale stayer mogelijkheden.

Almere is leuk, maar daar heb ik mijn eerste hele al gedaan in regen, hagel en veeeel wind, dus die valt af. 

Ik heb de Canadese en Noordelijke USA Challenge en IM westrijden bekeken, maar die zijn behoorlijk zwaar. Toch wel 2000+ hoogtemeters op de fiets. Whistler, Penticton, Coer D'Alene en Muskoka zien eruit als fantastische triathlon locaties, maar niet voor een snelle tijd...

Vandaag eens Kalmar in Zweden, en de nieuwe Engelse Challenge race bekijken. In Engeland hebben ze ook nog de Outlaw triathlon, kijken wat dat is. Ik vrees dat ik niet heel veel werk gedaan krijg vandaag....

8

Misschien helpt dit dan wel: http://www.runtri.com/2010/07/runtri-be … onman.html

9

Vanzella, als je ook noord Amerikaanse wedstrijden bekijkt moet je zonder meer eens naar Florida kijken. Wat daar met het parcours/omstandigheden aan de hand is weet ik niet precies, maar van wat ik van de pro race heb gezien daar is het heeeeeeeeel snel. Het is de snelste wedstrijd in het ironman circuit denk ik.

10

thijs schreef:

Vanzella, als je ook noord Amerikaanse wedstrijden bekijkt moet je zonder meer eens naar Florida kijken. Wat daar met het parcours/omstandigheden aan de hand is weet ik niet precies, maar van wat ik van de pro race heb gezien daar is het heeeeeeeeel snel. Het is de snelste wedstrijd in het ironman circuit denk ik.

Hm, november, interessant. Eens kijken wat een vlucht kost.

11

Vanzella schreef:

Ik lijd overigens aan dezelfde ziekte als Maca. 20 min/km op de 3,8km is een goed resultaat (voor 9.59 moet dat overigens wel sneller). IM wales was ik 880e uit het water, 330e van de fiets en 200e aan de finish (ongeveer).

Nadeel? Als je gemiddeld 10 seconden over een passeer actie doet, ben je met 3300 seconden zo'n 10% van de wedstrijd vol aan het stayeren. Als je sommigen meer dan één keer inhaalt en zelf ook af en toe nog eens gepasseerd wordt, is het nog meer dan dat. Zoek een grotere wedstrijd uit en je zit minimaal 20% van de wedstrijd in een peloton.

12 Laatst bewerkt door Vanzella (29-07-14 12:30:00)

thijs schreef:
Vanzella schreef:

Ik lijd overigens aan dezelfde ziekte als Maca. 20 min/km op de 3,8km is een goed resultaat (voor 9.59 moet dat overigens wel sneller). IM wales was ik 880e uit het water, 330e van de fiets en 200e aan de finish (ongeveer).

Nadeel? Als je gemiddeld 10 seconden over een passeer actie doet, ben je met 3300 seconden zo'n 10% van de wedstrijd vol aan het stayeren. Als je sommigen meer dan één keer inhaalt en zelf ook af en toe nog eens gepasseerd wordt, is het nog meer dan dat. Zoek een grotere wedstrijd uit en je zit minimaal 20% van de wedstrijd in een peloton.

Mooie analyse. Jammer dat in Wales op het Amstel parkoers je er soms 20 tegelijk inhaalde op een klimmetje (Britten kunnen niet klimmen en al helemaal niet dalen smile), maar op een vlakker parkoers heb je mischien wel gelijk. Is het niet alleen mentaal een voordeel, maar heb je ook fysiek voordeel van het dichtrijden van gaatjes.

Het artikel van Sandra is ook leuk overigens. Opvallend is het commentaar in het artikel op de afstanden bij Challenge Roth. Ze impliceren dat die te kort zijn. Dat heb ik niet eerder ergens gehoord/gelezen.

@Thijs, Wat is jouw ervaring?

Wel over Klagenfurt, dat is algemeen bekend. 177km fietsen en een marathon van 40.6km. Florida is een beetje heet denk ik (ik ben niet zo een goede warm weer loper), maar dat ga ik eens uitzoeken en ook eens kijken of er wat GPS data te vinden zijn.

Ik wist wel dat ik geen ruk zou doen vandaag smile Dat wordt vanavond thuiswerken om deze hobby tijd enigszins te compenseren...

13

Ben ik weer met een update IM Florida 111,9 to 112,4 miles vind ik voor de fiets afstand en lopen vind ik er zo snel maar 1 van 26.3 mile, dus lijkt te kloppen. Snelle tijden moeten dus uit het parkoers komen (300 hm), geen wind en misschien wel windschatten fahren...

Eens kijken wat zo een ticket kost Roth en Florida is ook wel een leuke combi smile smile

14

Roth is heel iets te kort geloof ik. Toen ik meedeed moesten we in verband met wegwerkzaamheden een stukje omfietsen en toen zeurde nog niemand dat het te lang was  wink

Met het lopen heb ik 20km gewandeld dus dat vond ik zeker niet te kort. De meeste atleten zijn sneller op de marathon in Roth dan bij andere wedstrijden. Maar het loopt ook snel, heen en weer langs een kanaal.

Zwemmen is doodeenvoudig, net een zwembad. Je hebt 2x een 360 graden bocht en verder kun je gewoon langs de kant zwemmen. Je hoeft niet eens voor je uit te kijken! De wisselzones zijn een minuut of zo. Daar is over nagedacht.

Florida in november is niet echt een warme wedstrijd.

15

Roth is al vol. En legaal stayeren? Ik heb bij alle hele triathlons gewoon netjes alleen gefietst. En ja...ik heb af en toe mijn benen stil gehouden om genoeg meters er tussen te hebben. Gelukkig bij de laatste hele heeeeel veel mensen in de penalty box gezien, zo hoort het ook! Straffen die stayer handel!

16

Roth is niet meer te kort, dat was wel altijd en daardoor bekend geworden als snel parcours. Toen hebben ze het aangepast en inmiddels is het precies 180km.

17

Jip schreef:

En legaal stayeren?

Op 10 meter rijden bespaart zo'n 10% vermogen bij rond de 40km/u. En als je achter een heel lint zit van atleten die allemaal op 10m rijden kan het zelfs nog meer zijn. De stayerzone volgens de regels is kleiner dan de zone waarin je aerodynamisch voordeel hebt. Dus ja, dat heet legaal stayeren.

18

thijs schreef:
Jip schreef:

En legaal stayeren?

Op 10 meter rijden bespaart zo'n 10% vermogen bij rond de 40km/u. En als je achter een heel lint zit van atleten die allemaal op 10m rijden kan het zelfs nog meer zijn. De stayerzone volgens de regels is kleiner dan de zone waarin je aerodynamisch voordeel hebt. Dus ja, dat heet legaal stayeren.

Naast het fysieke voordeel dat Thijs beschrijft heb je ook een mentaal voordeel als je je op het achterwiel van je voorganger kunt concentreren. Ik heb  nog al eens last van afdwalende gedachten tijdens een lange rit, waardoor ik verslap...

19

Als je al naar de US kijkt, kan je natuurlijk ook een deurtje verder kijken, naar Australie... IM Melbourne heeft 90km van het meest perfecte wegdek ooit... En een marathon van A naar B, die vaak met de wind in de rug gelopen wordt (zuid-oostelijke wind, maar komt meestal op gedurende de dag zodat je er op de fiets, behalve misschien de laatste 45km, weinig last van hebt).

Ohja, allemaal redelijk vlak, geen bergen, geen heuvels, alleen wat vals platte stukken en 1 tunnel (top rond de 85 makkelijk te halen, pro's >100km/u)

20

Zonder veel wind gaat het nieuwe Almere parcours heel snel zijn.

21

thijs schreef:

Zonder veel wind gaat het nieuwe Almere parcours heel snel zijn.

Zaterdag heb ik een stuk Almere gedaan. Heerlijk trappen daar, onder de juiste omstandigheden is sub-5 bij het fietsen geen probleem.

Overigens ben ik er al uit voor 2015, ik ga weer Barcelona doen.

22

Ook ik ben van plan om Barcelona of Mallorca de hele te gaan doen in 2015 al denk ik dat Barcelona vlakker is als Mallorca maar kan geen hoogte profiel vinden op de site van IM. Het parcours is anders als de voorgaande edities van Challenge.

23

Ik heb een klein vermoeden dat ze tegen volgend jaar de volledige van Barcelona qua parcours nog gaan veranderen. (Meer naar het voorbeeld van de halve)

Er zijn een aantal vrij snelle volledige parcours in Europa en beyond.

Maar ik denk dat het voornamelijk kijken is naar wat jou het beste ligt.
Zweden tov Klagenfurt: Puur vlak tov enkele hellingen, lopen in zweden zeer bochtig.
Als je een puur vlak parcours kiest, moet je wel goed mentaal zitten en blijven kunnen fietsen.
Het verschil tussen kopenhagen/zweden/barcelona/mallorca/zurich/klagenfurt/roth en dergelijke is niet zozeer het parcours, maar eerder dagomstandigheden, gaat veel meer invloeg hebben dan de 5 a 10 min fietsverschil.

2 jaar geleden non wetsuit swim in klagenfurt
1 jaar geleden 36 graden tijdens zurich

Bij mij is het volgend jaar Ironman Los Cabos in Mexico.
Wat me eraan doet reminden: Ironman Cozumel zou een snel fietsparcours zijn. 3 toers van 60km mee, tegen en crosswinden... Maar je moet tegen warm en vochtig kunnen.

24

AxelVuylsteke waarom zouden ze het parcours gaan veranderen denk je in Barcelona?

25

IM Florida is ook erg snel, de top 3 zit onder de 8 uur:

IM Florida 2013 results

Met de hoogste "heuvel"  in het fiets parcour van 40 meter, kan het niet veel platter...