Zelf heb ik driemaal een "simpel" fietsevent helpen organiseren. Dit jaar was het voor mij de laatste maar tevens wel de grootste keer. Bijna 3000 fietsers. De prijs om gewoon een NIET-verkeersvrij parcours te rijden was tussen de 5 en 8€. Je kreeg een zeer goeie organisatie ervoor terug. Om dit te organiseren (sporthal krijgen, reclame maken, verzekeringen, DEFTIGE bevoorradingen, huur allerhande materiaal) was er al om en bij de 20.000€ nodig. En door verschillende engagementen aan te gaan, kregen we de sporthal gratis waar dit normaal nog eens 5000€ bovenop de kosten zou zijn. Met het geld dat we zo over hadden, werd dit gebruikt voor de werkingskosten te dekken van de fietsclub. En daar blijft na een jaar niet zo veel van over.
Nu, dit is dus gewoon op de openbare weg. Als je dan materiaal moet voorzien voor transitiezones, onnoemelijk veel medewerkers om de wegen verkeersvrij te houden, lopers te bevoorraden met water, de immense opkuis die erbij komt kijken, etc... dan snap ik volledig het kostenplaatje.
Wij hadden al een 200-tal medewerkers nodig over de 3 dagen voor de opbouw, dag zelf en afbraak. Voor een triathlon, die veel meer medewerkers vraagt, zal dit nog veel meer zijn. Wij hielden dan nog de kosten laag door overal rond te vragen(zagen) aan familie/vrienden om kosteloos te helpen. Enkel wat drank en broodje en op het einde van het jaar een bedankingsreceptie want als je je medewerkers niet tevreden houdt, komen ze niet meer terug.
Ik heb nog maar 2 kwarts gedaan maar ik had geen enkel probleem om de kost prijs te betalen. Toch niet van diegene die ik gedaan heb. Parcours perfect in orde. Overal goed afgezet en veel medewerkers die altijd klaar stonden om te helpen.