Onderwerp: loopsnelheid bepalen aan de hand van hartslag of 10 km tijd
Internet staat helemaal vol met verschillende loopschema’s voor alle afstanden. Bij de meeste schema’s wordt gebruik gemaakt van de bekende zones (d1 t/m d4 of d5). Voor het bepalen van de snelheid in de zones wordt bij een deel van de schema’s gewerkt met hartslagen en bij de andere worden de snelheden bepaald aan de hand van percentages van je 10 km tijd.
Nu komen de snelheden in de verschillende zones (bepaald met hartslag of 10 km tijd) niet altijd met elkaar overeen. Zo loop ik ongeveer 10 km/u in D1 als ik op mijn hartslag loop. Als ik mijn loopsnelheid bepaal met mijn 10 km tijd zou ik hier 12+ km/u moeten lopen (dan zit mijn hartslag ruim in D2).
Verder kan er natuurlijk nog op gevoel gelopen worden. Nu loop ik met 12 km/u nog wel lekker en soepel bij mijn huidige duurlopen (~13 km). Maar aangeizen ik in de winter wat meer wil focussen op lopen, denk dat als ik deze snelheid voor de wat langere duurlopen toch te snel is.
Nu heb ik zelf wel gelezen dat bij fietsen het beste getraind kan worden op vermogen (als je een vermogensmeter hebt). Dit omdat de bij verschillende omstandigheden (temperatuur, wind enz.) de vermogens niet veranderen. Dit kan je bij looptrainingen denk ik zien als het lopen op snelheden bepaald aan de hand van je 10 km tijd (omdat ook hier bij verschillende omstandigheden de tijden minimaal veranderen). Het punt is dan wel dat ik vrij hoog zit met mn hartslag.
Wat is volgens jullie de beste methoden om de loopsnelheid tijdens trainingen te bepalen, en waarom?
En wat doen jullie zelf?