Hier ook herkenning. Ik ben drie jaar geleden begonnen met borstcrawlen. Eén van de eerste keren dat ik 1 km achter elkaar kon zwemmen, deed ik dat in ongeveer 23,5 minuut. Ik deed toen maar wat, technisch. Sindsdien heb ik twee cursussen gevolgd bij TriExperience, er ging een hele wereld aan techniek voor me open, en als dat maar enigszins kon, zwom ik 3 keer per week. Ik had verwacht echt wel onder die 20 minuten te kunnen komen, maar niet dus. Ik heb vorig jaar om deze tijd een keer 20'34" gezwommen, maar daarna werd ik alleen maar trager.
Ik had vorig jaar ook een stevige motivatiedip met het zwemmen, toen ik alleen maar achteruitging. Bij wat ik had beoogd als seizoenspiek qua zwemmen, een kwart triathlon in het zwembad, was ik 1 minuut langzamer dan die snelste kilometertijd. Dus ik balen, maar.... vervolgens fietste en liep ik toch een dijk van een PR bij elkaar. Dus hopelijk ben ik wel 'energiebesparender' gaan zwemmen. Maar toch. Ik zwem technisch best wel okee, heb ik begrepen, maar het frustreert me dat dat zo traag blijft en dat ik zo weinig progressie zie - heel anders dan bij die andere twee sporten.
Dus voor mij is de vraag nu hoe ik moet trainen, of ik nog sneller kan worden, of dat ik me alleen maar ga richten op het 'overleven' van 3,8 kilometer. Dat moet op zich wel lukken, trouwens, ik heb ook al wel langer dan 2 kilometer gezwommen en ben inmiddels ook happy in buitenwater (dat duurde ook wel even).
Ik ben nu bezig met alweer een cursus, bij Zwemanalyse.nl, erg leuk trouwens, de 'elite-cursus' met videoanalyse, en na afloop daarvan wil ik samen met hen kijken wat nog realistisch is om naar te streven. Misschien zit ik al wel aan mijn plafond, ik ben bepaald niet sterk in mijn bovenlijf en natuurlijk veel te laat begonnen - al was ik altijd wel een aardige en enthousiaste schoolslagzwemmer. In de tussentijd zwem ik maar twee keer per week, om mezelf voor motivatieproblemen te behoeden. En op dit moment bijna alleen maar techniek. Vorig jaar heb ik waarschijnlijk ook te vroeg te zwaar getraind.
Er zit ook wel een grens aan wat ik wil doen - in dat stuk van die link gaat het over zeven of meer uur per week zwemmen - ja, dahag. Niet alleen zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten redden qua beperkte openingstijden van de zwembaden en ook nog werken en dergelijke, en ik weet ook niet of ik het fysiek zou trekken qua belasting, maar zeker ook: er is voor mij met het lopen nog veel meer winst te boeken dan die paar minuutjes korter of langer zwemmen. Dus mijn zwemtraining mag zeker niet ten koste gaan van het lopen, dat staat als een paal boven (zwembad-)water!
In elk geval fijn om te horen dat er meer met de zwemprogressie tobben - ik lees toch vooral verhalen over hoe de minuten eraf vliegen, zeg maar, en dan denk ik: wat doe ik fout?
Louise