Het heeft mij ontzettend geholpen. Eerst ook altijd alleen rechts ademen.. niet alleen belast je dan steeds dezelfde spieren voor die toch wat rare beweging die je slag onderbreekt, maar ook ben je dan gedwongen elke twee slagen te ademen of elke vier. Vier is waarschijnlijk te lang zonder adem als je fanatiek door zwemt, en twee kan net wat te kort zijn.
Het geeft een enorme vrijheid als je gewoon aan beide kanten kan ademen. Zo kun je netjes om de 2, 3 of 4 slagen ademen, het maakt niet uit! Dit gaf mij rust in mijn slag en heeft mij geholpen mijn duurvermogen enorm te vergroten. Gewoon door de extra rust en ontspanning in het water, wat voor zwemmen toch wel belangrijk is.
Ook maakt het je flexibeler met onvoorziene omstandigheden, zoals de muur waar je keren moet. Je hebt het niet goed ingepland en je komt niet goed met je slagen en kan niet in je vaste ritme ademhalen. Of je slag wordt onderbroken door een zwemmer die je afsnijdt of een golf die je slag of je ademhaling doorbreekt, door subtiel je mond in te stromen. Je slag is onderbroken, je vaste ademhaling verhindert, en nu moet je twee slagen wachten voor je weer een poging kan doen, wat funest kan zijn. Maar, stel dat je comfortabel aan beide kanten kan ademhalen.
Dan kom je elke omstandigheid te boven. Je ademt gewoon van te voren aan de andere kant als je het aan ziet komen, zodat je goed uitkomt voor het keerpunt, of je mislukte ademhaal-poging herhaal je direct in de volgende slag.
Verschillende voordelen dus, alleen maar pluspunten! Kost alleen een paar rustige zwemsessies om te oefenen, maar je hebt het zo onder de knie. Als je maar rust en de tijd neemt.
Ga snel oefenen!