Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?
Steeds maar uitgesteld vanwege allerlei praktische bezwaren, maar toch maar gekocht toen het deze week ineens vol met sneeuw lag overal: een fietstrainer. Het is de Tacx Bushido Smart geworden:
Doorslaggevende argumenten bij de aankoop:
- Standalone, dus geen electriciteit nodig (die wek je zelf op, al trappend), dus ik kan hem neerzetten waar ik maar wil. Handig, want we hebben geen garage of hobbyruimte en ik was bang voor huiselijke conflicten als ik het ding standaard in de woonkamer zou zetten.
- Via bluetooth compatibel met mijn ipad (voor de besturing en video's). Als ik er een ANT+ dongle bij koop kan ik ook de hartslag inlezen. Maar die zie ik nu ook op mijn garmin edge, dus daar moet ik nog even over denken.
- Groot maximum remvermogen (tot 1500 W) waarmee hellingen tot 15% te simuleren zijn. Niet dat ik 1500W fiets, maar één van de meerwaarden van zo'n ding voor mij is dat ik er heuveltraining mee zou kunnen doen zonder ook maar één heuvel in de omgeving te hebben.
Dat Tacx voor de aansturing van de rem nog steeds zijn eigen gesloten systeem gebruikt waardoor je geen 3rd party software (bv films van derden) kunt gebruiken om het ding te besturen (uitlezen lukt wel), is jammer maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Misschien gaat dat nog veranderen, en voorlopig kan ik nog wel toe met de eigen films en software van Tacx zelf.
Vandaag proefgereden op la Redoute, en het werkt allemaal prima.
/Herman