petitmas schreef:Drink tijdens de inspanning minimaal 200 ml water of isotone sportdrank per 20 minuten. Bij voorkeur in tegelijkertijd en niet verdeeld met kleine slokken over de 20 minuten.
Dat is dus uiteindelijk maar 600 ml per uur :-P
Interessante discussie. Ik drink tijdens het (loop-)trainen eigenlijk helemaal niets tot plm. 1u30 of 1u45, in elk geval nu in de winter. Op het gevoel heb ik daar eigenlijk weinig last van, en als je kijkt naar het HR-verloop over mijn laatste lange duurloop) valt dat ook wel mee dacht ik. Toegegeven, ik liep bepaald niet voluit op wedstrijdtempo, maar rustig in Z1 (met aan het begin een paar steile duintjes en verder ieder kwartier een korte versnelling).
Bij wat hogere temperaturen ligt dat inderdaad wel anders. Boven de 20 graden gaat het duidelijk minder, al weet ik dat tot nu toe altijd meer aan (het niet gewoon zijn aan) de warmte dan aan vochtgebrek. Als het warm is les ik wel regelmatig mijn dorst bij een van de openbare kranen van de Haagse duinwaterleiding (zie handige kaart). Meenemen van flesjes heb ik tot nu toe niet nodig gevonden (want teveel gedoe), maar misschien moet ik het eens gaan proberen.
Tijdens wedstrijden pak ik onder het lopen wel alles aan wat ik krijgen kan, al krijg ik dan meestal niet meer binnen dan 1 slok per waterpost/bekertje.
/Herman