Onderwerp: Advies zwemschema
Hallo,
In augustus ga ik mijn eerste triatlon (1/8 in Klazienaveen) doen. Hiervoor ben ik (ook) in zwemtraining. Via de site van sparrenweg.info. heb ik een zwemschema uitgedraaid (zie bijgaand).
Eind december ben ik begonnen met dit schema, eerst 1x in de week en in januari heb ik het verhoogd naar 2x in de week. Deze week probeer ik 3x in de week. Per week zwem ik een blok.
Mijn doelstelling is om de 500 meter te zwemmen in 10 minuten (wel met de gedachte van zwemmen in open water met nog 150 andere). Ik heb niet de illusie dat ik dit jaar sneller kan dan bijv. 9 minuten. Misschien op langere termijn wel maar nu nog niet. Mijn trainingen wil ik wel baseren op of de 1 km (kwart triatlon) of 1.5 km (OD).
De afgelopen trainingen ben ik meer over mijn schema gaan nadenken en hiervoor heb ik een ander schema bedacht. Graag jullie advies/tips/opmerkingen
Ik wil mijn trainingen verdelen over 3 blokken / 3 dagen:
- Snelheid/interval
- Tempo
- Duur
(1 baan = 25 meter)
Dinsdag
Snelheid / interval
100m inzwemmen
3 of 4 setjes, per setje 30 seconden rust
(piramide) (totaal 225 meter)
1 x bc 1 baan schoolslag terug
2 x bc 1 baan schoolslag terug
3 x bc 1 baan schoolslag terug
2 x bc 1 baan schoolslag terug
1 x bc 1 baan schoolslag terug
3 of 4 setjes
1 x bc sprint, met uitgangspunt onder de 30 seconden per baan
Rustige slag --> school, rug terug
3 of 4 setjes
100 bc, 20 seconden rust
100 meter uitzwemmen
Donderdag
Tempo
100 meter inzwemmen
2 setjes
250 bc, 30 seconden rust
2 setjes
500 bc, wedstrijd niveau, 60 seconden rust
2 setjes
250 bc 30 seconden rust
100 meter uitzwemmen
Vrijdag
Duur
200 meter inzwemmen
2 setjes
800 meter bc
Tussen de 800 een actieve rust van 100 meter of 2 x 50 meter schoolslag of rugslag
200 meter uitzwemmen
Overige gegevens,
Meestal zwem ik ’s morgens (mits mijn werktijden dit toelaten).
De overige dagen ( 2x in de week) gebruik ik nu nog voor hardlopen. Fietsen komt hier later nog bij .