Zelf heb ik zwemles voor volwassenen genomen. Ik was al wel aardig bekend in het zwembad vanwege het peuterzwemmen en de daaropvolgende zwemlessen van mijn kinderen, dan is de stap misschien wat kleiner? Ik heb toen de zwemjuf uitgelegd wat mijn doel was: borstcrawl leren om eventueel triathlon te gaan doen.
Vervolgens heb ik zo'n twee maanden één keer per week zwemles gehad, een uur lang alleen maar borstcrawl oefenen. Daarmee maak je technisch een enorme stap vooruit en daarna (of daarnaast) kan je natuurlijk gaan vrijzwemmen of banenzwemmen om je conditie te verbeteren (zwemspecifiek dan, lopen en fietsen kan je al!).
Wel moet je er dan rekening mee houden dat de andere zwemmers/cursisten misschien wel helemaal niet kunnen zwemmen, dat nog nooit gedaan hebben. Je bent dan wel een beetje een vreemde eend in de bijt.
Ondertussen is er voor mij ongeveer een half jaar voorbij en begin nu zo'n beetje in de buurt van de 10 minutengrens te komen op de 500 m. Zeg maar tussen de 30 en 35 seconden per baantje. Ik begrijp nog steeds niet dat er volk is dat onder de 7 minuten zwemt en dan nog energie over heeft om op de fiets te springen...
Succes, Flatfisher