Onderwerp: Running dynamics
Uit de "Wat heb je vandaag nu weer gekocht"-draad naar aanleiding van de Garmin 920XT:
Die run-dynamics is een leuke gimmick.
Ik merk dat mijn cadans hoger is komen te liggen, en mn grondcontacttijd ook veel korter is geworden - ook veel sneller gaan lopen. Nu nog werken aan de verticale oscillatie - die zit nog in de oranje zone. Cadans en GCT zijn nu steevast groen
Hmm, interessant, mijn Fenix 2 meet dat ook. Ik zit qua cadans meestal in het oranje gebied (ongeveer 160 per minuut) als ik rustig duurtempo loop. Pas bij echt stevig (<10km) wedstrijdtempo wordt het groen (> 165 per minuut). Bij wedstrijdtempo voor langere afstanden (10 mijl of langer) zit ik al gauw half in het oranje en half in het groen. Het tempo is dan bv 4:27 min/km.
De verticale oscillatie (het op en neer hopsen) is wel altijd groen, bij alle snelheden eigenlijk. Grondcontacttijd is dat ook.
Ik heb me de laatste tijd vaak afgevraagd of ik aan een hogere cadans moet werken, en of dat streefgetal van 180 per minuut niet misschien het resultaat is van onderzoek bij gemiddeld kortere mensen dan ik (Amerikanen bijvoorbeeld), of heel persoonsafhankelijk is.
Als ik mijn snelheid opvoer gaat ook mijn cadans omhoog. Maar dat kost me ook navenant meer inspanning dus die hogere cadans is niet per se efficiënter. Moet ik dan diezelfde snelheid lopen met kleinere stappen (dus hogere cadans), en word ik dan efficiënter? Grondcontacttijd en oscillatie lijken toch klein genoeg, zou je denken?
/Herman