1

Onderwerp: Cannondale slice

Hoi,

Heeft iemand al gereden op de nieuwe slice serie van cannondale en hoe is dat bevallen ten opzichte van een tijdritfiets?
Denk er namelijk aan om de slice 105 te kopen (dit zal mijn eerste triatlonfiets worden)

http://media.cannondale.com/media/catalog/product/cache/3/small_image/725x/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/c/1/c15_cm2124_slice_105_01_grn_slice105.1411395532.jpg

2

Re: Cannondale slice

Ik ben zeker geen kenner, maar die zijn er gelukig genoeg op het forum.

Zeg ik iets heel geks als ik vind dat de vork wel heen schuin naar voren staat?

3

petitmas schreef:

Ik vind de vork ook wel heel schuin lijken, misschien wel gezichtsbedrog of is dit gewoon een nieuw iets.

4

Tja....mijne staat zo. Geen idee wat het effect is emt sturen door scherpe bochten bijvoorbeeld?

5

Stefan.T schreef:
petitmas schreef:

Ik vind de vork ook wel heel schuin lijken, misschien wel gezichtsbedrog of is dit gewoon een nieuw iets.

Het schijnt dat deze fiets comfortabeler is dan een tijdritfiets is en net zo wendbaar als een racefiets. Misschien staat hij daarom schuiner?

6

Gezichtsbedrog, heeft gewoon een HT-angle van 72,5 graad - zelfde als Cervelo P5 bijvoorbeeld.

Ik zou eerst kijken of de fiets jou goed past, daarna pas kijken naar de verkooppraatjes  big_smile

7

De maat van het hart van de wiel-as ten opzichte van een denkbeeldige doorgetrokken lijn van het balhoofd heet de "rake". Hoe groter de rake, hoe luier de fiets stuurt. Maar ook hoe stabieler de fiets rechtdoor gaat. De rake bij een triathlonframe is vaak 40mm of meer. Die van een koersfiets rond de 30 a 35mm en die van een baanfiets 25mm of nog minder. Hoe kleiner de rake, hoe wendbaarder maar tevens hoe zenuwachtiger de fiets. Een triathlonfiets is niet bedoelt om criteriums om de kerk te rijden. Hij zal niet zo scherp sturen als een koersfiets. Dus dat de vork op een triathlonframe "onderuit" staat is niet direct gezichtsbedrog. Ten opzichte van een koersfiets staat ie dat ook.

8

Ik heb de slice van een paar jaar terug (2011). Bevalt mij erg goed! Als ik zo kijk naar fotos van dat jaar, lijkt de vork net zo schuin.

http://1.bp.blogspot.com/-oS0w_q7iL3g/Tdv9wS0oRII/AAAAAAAAAWU/TiJJuxZcALA/s1600/slice52011.jpg

9

De nieuwe versie is wel een heel stuk afgevallen zo te zien.
Vind het ook wel wat mooier een slankere constructie big_smile

10

Nou had er eentje besteld en gisteren opgehaald. Moet zeggen dat de angst die ik had ten opzichte van pijn en discomfort op een tt-fiets eigenlijk niet terecht was. Het fietste echt heerlijk. Wind was nog wel een uitdaging, maar ik denk dat ik er wel een hoop fijne km op zal beleven.