Ik noem even een aantal zaken waar ik tijdens criteriums op moest letten van mezelf
Juiste bandendruk en juiste banden (genoeg grip)
Rij naar de apex toe en waaier uit naar buiten (buiten-binnen-buiten aanhouden)
Indien je niet fietsend de bocht door kan; zorg dat het rechterpedaal in een bocht naar rechts naar boven wijst, en andersom ook. Druk de knie die op dat moment naar boven wijst tegen je bovenhuis aan voor meer stabiliteit.
Schakel voor een bocht, zodat je na de bocht niet te zwaar staat qua verzet
Meer met voor dan met achter remmen, tenzij het een snelle bocht is en je überhaupt weinig hoeft te remmen - wel altijd voor de bocht remmen en niet in de bocht
Probeer zo weinig mogelijk te remmen, alles wat je op snelheid kan doen hoef je ook niet terug te winnen
Als je in een groep rijdt, probeer dan voor te rijden om dat harmonica effect te vermijden en continu hard aan te moeten zetten
Waar ik vooral op doel zijn de bochten in Nederland, in Nederlandse en Belgische triatlons. Dat zijn veel 90% bochten en bochten die je in criteriums tegen komt. De bochten die je tijdens een afdaling in het buitenland en soms ook hier in Nederland en belgie voor de kiezen krijgt zijn heel anders. Alpe dhuez kun je ook praktisch volle bak afdalen, omdat die bochten veel beter 'lopen'. Dan is het wel van belang om inderdaad wat druk op de pedalen te houden omdat je dan minder grip verliest, al ging dat voor mij ook niet altijd op, en durf ik toch best aardig te dalen of hard een bocht door te knallen