Onderwerp: Maximaal/Lactaattesten
Ik heb zojuist mijn omslagpunt laten bepalen in een maximaaltest.
Zijn er meer mensen hier die dit hebben laten doen?
Zo ja, welke waardes hebben jullie gehaald?
Ik merk dat ik nu ik me richt op triatlons meer doe met deze waardes, dan voorheen als wedstrijd-wielrenner omdat ik nu echt merk dat de uren die je in de training steekt er ook uit komen wat bij wielrennen niet was omdat tactiek, lef, geluk etc daar een grotere rol spelen dan in onze sport.
Anyway;
Gewicht: 81,5 kg - 13,7% vet
Protocol: toename van 40-50 watt per 5 minuten afhankelijk van de curve
1e blok: 84 watt - 2,3 lactaat - 97 hartslag
2e blok: 146 watt - 1,3 lactaat - 113 hartslag
3e blok: 197 watt - 2,2 lactaat - 127 hartslag
4e blok: 238watt - 2,9 lactaat - 139 hartslag
5e blok: 263 watt - 3,8 lactaat - 150 hartslag
6e blok: 309 watt - 4,9 lactaat - 163 hartslag
6e blok: 343 watt - 10,0 lactaat - 174 hartslag
7e blok : 350 watt - 11,6 lactaat - 183 hartslag
Het omslagpunt ligt op 165 qua hartslag en dat bij een vermogen van 315 watt dus een wattage per kg van 3,9 watt. Maximaal wattage ligt op 350 watt bij een hartslag van rond de 183. Vreemd, want afgelopen zondag haalde ik met hardlopen nog een maximale hartslag van 193. Het zegt me dus wel dat ik pure kracht tekort kom om ook echt de vermogens te kunnen trappen om hoger in de hartslag te komen. Iets om komende winter aan te werken, de sprint daarentegen was zeker niet slecht; 1134 watt max, dus 13,9 watt/kg
In vergelijking met de testen die ik een jaar of 3 tot 5 geleden heb afgelegd was deze het beste van alle. De winter met veel uren maken, en vooral op lage intensiteit heeft dus zeker zijn vruchten afgeworpen aangezien de hartslag met name in de zone tot 160 mooi laag bleef ondanks de hoger wordende belasting. Nu vooral nog werken aan de wattages bovenin, en dan mag het seizoen voor mij beginnen..