Tomme, ben je me net een slag voor Coq!
Ben afgelopen weekend naar Beauvais geweest, en ben redelijk onder de indruk geraakt van hoe het er daar aan toe gaat. Op zaterdag heb je daar de GP duathlon, met zo'n beetje de halve europese top aan de start, en op zondag de GP triathlon; daar ook hetzelfde verhaal met Tim Don, Chris Gemmel, Belaubre en meer van dat soort kanonnen.
Opvallend is de kwaliteit van het startveld, en de kwaliteit van de organisatie. Zo deed een vriend van mij mee aan de duathlon 2e divisie wedstrijd, en ondanks zijn toch aardig goede lopen (15:52 op 5000m) kwam hij daar als iets van 25e T1 binnen, uiteindelijk finished hij 24e! In een 2e divisierace...!
Helaas moesten we de zondags weer op tijd heeeeelemaal richting het hoge noorden, dus hebben we niets gezien van de GP triathlon, maar ik denk wel vaker die kant op te gaan. Noord-Frankrijk is vanaf Grunn in een uurtje op 5 te bereiken, dus dat is te doen. (tenminste, als je toch al regelmatig onder de grote rivieren al een wedstrijd doet ) Voor jullie is het helemaal 'naast de deur'.
Maar, om bij het topic te blijven, ik ben op zich ook wel een voorstander. Ik denk dat het voor de sport wel een goede ontwikkeling is; helemaal voor jongere triatleten die zich misschien wel verder door gaan ontwikkelen tot 'topper'.
Daarnaast lijkt me alleen maar in het voordeel van de niet-stayer-puristen; op het moment dat je de deur open zet in Nederland voor stayerwedstrijden voor een breed startveld, is er alleen maar een sterkere scheiding tussen de wedstrijden waarin er echt gestayerd mag worden, en wedstrijden waarin je op 10m afstand rijdt.
De rol van de jury speelt dan ook weer een grote rol; situaties zoals bij het NK, waarin een volslanke 'top'triatleet 'airtime' kreeg door lekker bij de kopgroep in het wiel te gaan plakken moeten -helemaal bij het NK- streng worden bestraft. Wat dat betreft kan het Nederlandsche jurycorps hier een voorbeeld nemen aan de Franse jutyleden. Die jureren zoals ze gekleed gaan; zwart-wit.
-Bovenstaande was trouwens de enige smet op een fantastisch NK; Stein was fijn.
Om mijn gedachtenstroom nog ff af te sluiten. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat die jongens van de UTT plannen hebben om het teamtriathlon-concept ook wat breder uit te gaan dragen. Misschien zit triathlonnend Nederland daar nog wel meer op te wachten, want waarom staat Zundert niet meer op de kalender???
Mzzls
HJ
Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.