Om weer eens wat te posten, inmiddels ben ik twee triathlons verder en heb er wel plezier in. Het hardlopen gaat ook steeds beter, maar blijft toch echt een sluitstuk voor mij. Fietsen vind ik het leukste, maar daar heb ik dit jaar nog nauwelijks voor getraind. Dat kon ik immers al, zwemmen iets minder en hardlopen al helemaal niet.
Ik train heden ten dagen superfanatiek, dat wil zeggen dat ik drie keer per week hardloop. Daarnaast zwem ik nog wel eens, maar de ene week doe ik dat twee keer, een andere week soms helemaal niet. En fietsen, tja. Soms op de fiets naar het zwembad, maar meestal heb ik daar de tijd niet voor.
Overigens beslaan mijn hardlooptrainingen gemiddeld zo'n 30-35 minuten en mijn zwemtrainingen ietsje langer. Dus bijelkaar train ik denk ik zo'n 2 tot 2,5 uur per week. Voorlopig gaat dat prima, ik heb geen last van vermoeidheidsverschijnselen of blessures en dat is voor mij het belangrijkste doel. Ik vind het leuk om die triathlon te doen, beetje pijn hoort er ook bij, maar ik wil het in principe nog jaren volhouden en dan zonder blessures.
Mijn primaire doel is/was dus het volhouden, maar uiteindelijk wil je toch je prestatie afmeten tegen anderen en de omstandigheden. Ik kan nu dus zeggen dat ik een PR heb van wel 1.30'40". Op de 1/8ste. Om het positief te benaderen, het is een tijd die zeker voor verbetering vatbaar is, hopelijk deze maand nog. Dat zou dan 21 juni in Rijssen moeten gebeuren.
Aan de andere kant, wat is de waarde van een PR. Geen enkel parcours is gelijk, in Ter Aar reden we op een nat maar zeer vlak parcours. Groot stuk wind mee, daar reed je al snel 40 km/h zonder je echt te hoeven inspannen. Natuurlijk moest je later dan wel weer tegenwind, maar toch. In Rijssen staat er een beklimming van de Rijssense Berg in het parcours, moet je wel 3 keer op (2x fiets, 1x run). En de ene 20 km is ook nooit even lang als de andere 20 km. En in het ene Parc Fermee loop je soms wel 2x zover als in het andere.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Groet Flatfisher