Hoi Wieger,
Ik begreep uit jouw berichten dat je nogal zoekende bent. Vooral qua materiaal. Zelf ben ik ook een beginner en heb heel veel spullen bij Roseversand vandaan. Dat zit in Duitsland (Bocholt), de website (www.roseversand.de) is ook in het Nederlands. Je kunt overigens ook telefonisch bestellen, ook dan kunnen ze je in het Nederlands te woord staan. Da's handig. En goedkoop zijn ze ook, naar mijn mening dan. De verzendkosten vallen erg mee. Typisch Nederlands misschien, maar ik zeg maar zo: het is goedkoper om één 9-speed ketting (Shimano of Sram) te bestellen en aan de voordeur te laten afleveren dan om 650 m te fietsen naar mijn eigen fietsenmaker. Maar ik dwaal af.
Zelf heb ik bij Rose een losse triathlon broek gekocht. Het is sneldrogend materiaal en er zit een dunne (namaak)zeem in. Later heb ik nog elders (Hardloopwinkel in Hilversum) een tri-top gekocht, maar die hebben ze bij Rose ook. Het materiaal is hetzelfde als van tri-suits, alleen dan niet aanelkaar. Verder heb ik er ook elastische veters gekocht, twee paar, zowel voor mijn fietsschoenen (MTB-modellen van de Decathlon) als mijn hardloopschoenen. Maar als je wielrenschoenen hebt, zijn die mogelijk wel met klittebandsluiting. Een helm heb je uiteraard ook nodig.
Verder natuurlijk een fiets, alle onderdelen die je maar wenst zijn bij Roseversand te vinden: komplete sturen, opzetsturen, allerhande schakelsysetemen, kabels, tape, noem het maar op. En in verschillende prijs/kwaliteiten.
Klinkt wel als reclame, je moet maar denken, een tevreden klant is de beste reclame die een winkel kan hebben?!
Overigens zijn hardloopschoenen voor mij het belangrijkste materiaal. Dit uit blessure-preventie-oogpunt. Ik ben begonnen op mijn oude schoenen, die door jaren ongebruikt in de kast te blijven toch waren 'versleten'. Ik kon er geen 3 km op lopen zonder pijn in mijn kuitspieren. Gelijk de eerste training op mijn nieuwe schoenen had ik nergens last van.
En wedstrijdinformatie, dat vind ik op www.triathlonweb.nl zo is er 24 aug een triatlon in Drachten en een dag eerder kan je in Ter Boer terecht. Tot zover Friesland en Groningen in de maand augustus, het is niet veel, maar het is er wel. Ook duathlons staan er op. Of het uitputtend is weet ik niet, maar het is in ieder geval iets!
Over wetsuits (neopreen) had je al meer informatie gekregen, dat is een probleem apart. Zelf heb ik er nog niet veel kaas van gegeten maar heb via internet bij een particulier een tweedehands wetsuit gekocht. Het bleek me toevallig wel te passen. Het zijn kostbare dingen en de vraag is hoe vaak je ze gebruikt. Zelf heb ik nu drie keer een 1/8ste gedaan en een keer gezwommen bij een trio-triathlon. Slechts één keer een wetsuit gebruikt omdat dat in open water was en verplicht, de andere keren werd er gezwommen in een zwembad. Als ik later grotere afstanden ga zwemmen, zal ik hem wel vaker gebruiken.
Groet Bart