Ha,
Het is ook zeker niet eenvoudig - om te doen. Wat je zou kunnen doen - als je het specifiek wilt oefenen - is je arm goed strekken en dan heel bewust je oor 'op' het water leggen. Alsof je op een kussen ligt. Vervolgens duw je, je hoofd aan de voorkant nog wat omlaag en gaat er vanzelf een glas onder. Dan ontstaat er een goede boeggolf dus een kuiltje voor je mond. Als je van je mond een Popeye mond maakt - dus opening opzij, dan heb je minder kans water in je mond te krijgen.
Het is van belang dat je tijdens het zwemmen recht naar de bodem kijkt. Je moet op het droge maar eens op een bankje gaan liggen en met een hoek - dus alsof je iets meer naar voren kijkt - de draai proberen te maken, en wanneer je echt recht naar onder kijkt. Je zal merken dat het in het eerste geval veel meer moeite kost je mond boven water te krijgen. Tevens ontbreekt je boeggolf, dus ook het kuiltje om in adem te halen.
Maar... genoeg theorie over het glas in het water. Het is niet het primair doel een glas onder water te houden. En als je dit ontspannen kan, ben je volgens mij technisch al een heel eind. Hij zit namelijk aan het einde van de keten. Dus pas als je merkt dat:
- Je echt goed strekt
- Je arm niet naar beneden zakt in de glijfase
- Je goed recht naar beneden kijkt
- Je niet te snel al doorhaalt (je ene arm nog aan het stuwen, je andere al in de catch/pull - dit is voor lange afstand zwemmen te vermoeiend.)
- Je beweging van insteken, gelijk valt met het draaien van je hoofd. Dus niet insteken, dan draaien en dan ademen, maar insteken én draaien. Hierdoor heb je meer tijd om rustig te ademen.
Dan zou ik kijken naar wat je glas doet. Je zal merken dat je het dan waarschijnlijk al goed doet of het heel erg in de buurt komt. Kortom, het is volgens mij meer een indicator voor je algehele techniek (dus of er ergens in de keten een hick-up zit) dan een 'werkpunt' op zichzelf.
Theorie is geen praktijk. Kortom ik weet meer dan ik zelf kan . Maar voor alle bovenstaande punten zijn goede oefeningen beschikbaar. Je kan ze afzonderlijk oefenen. Ik ben wel fan van:
http://www.bol.com/nl/p/swim-smooth/1001004011832001/
Daarbij heb ik een paar keer een cursus gevolgd bij http://www.tri-experience.com/ . Ook goed bevallen.