Mooie plek om te zwemmen. Als je wat geluk hebt, en dat had ik, zie je af-en-toe fraaie schildpadden onder je door zwemmen. Veel zwemplezier!!
De gevaren van alleen zwemmen duiken hier geregeld op. Alhoewel ik het zelf gezelliger en fijner vind met iemand samen te zwemmen zwem ik meestal alleen in zee. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Ik heb voor mezelf alle risico's overwogen en deze zijn voor mij te klein om me zelf dat heerlijk zeezwemplezier te ontzeggen.
- Mui- en zwinstromen daar heb je alleen wat hinder van als je vlak voor de kust zwemt. Beste is eerst voorbij de eerste banken te zemmen en dan het zwemmen parallel aan de kust voort te zetten (ik kies ervoor altijd eerst tegen de vloed- of eb-stroom in te zwemmen of er moet kentering zijn). Bij het terugzwemmen naar de kust kies je er natuurlijk niet voor om via een muistroom terug te zwemmen. Een muistroom kun je eenvoudig aan de zee aflezen.
- Beenkramp overkomt me wel eens ... gewoon even lekker op je rug liggen en en het er uit stretchen. meestal voel ik het voortijds aankomen en kan ik het er tijdens het zwemmen uitwerken. Lukt dat niet, de meeste zwemkracht zit in je armen en daarmee kom je wel weer terug.
- Onderkoeling. Zwemkleding aanpassen en veilig gaan zitten. dus wetsuit en bij <15gr wellicht zwemsokken dubbele badmuts of neopreencap. Zorg dat je een uur langer in zee kan blijven dan je voorgenomen zwemtijd. Let niet alleen op de watertemperatuur maar ook luchttemperatuur en wind. Die hebben ook zo hun invloed. Onderkoeling is daarnaast ook persoonlijk, als je een Vetsuit hebt, helpt dat. Maar ook wat is je conditie?, ben je uitgerust? heb je de afgelopen 24uur alcohol gedronken? etc.
- Als je gaat zwemmen met veel wind. Voor mij is de limiet WK8 dan is het terug naar de kust zwemmen altijd even oppassen. Dus bij elke slag even onder je arm kijken naar het moment van zo'n enorme golf. Met wat oefening kan je je heerlijk mee laten nemen richting strand. Maar je kunt ook flink te grazen worden genomen. Dan weet je even niet waar je bent ... Ga dan ook niet in de buurt van een strekdam het water uit. De gele paaltjes op de strekdammen staan bij vloed en hoge golven nauwelijk boven water en zijn dus slecht zichtbaar.
Grootste risico zie ik bij dit soort windkrachten in de rommel in zee, dat je een stuk drijfhout tegen je hoofd krijgt oid.
- Kwallen zijn prachtige dieren maar kunnen irritant zijn. Zeker de netelcellen van de kompaskwal kunnen behoorlijk venijgig zijn. Maar goed, niet meer dan dat. Tenzij je er allergisch voor bent. Na een wat langdurige krachtige aflandige wind kan het vol liggen met kwallen.
- Zeeziekte/ misselijkheid. sommigen kunnen bij een onrustige zee zeeziek of behoorlijk misselijk worden. Als je dit bij je zelf merkt is het raadzaam rustig de zee uit te zwemmen. Ik merk het zelf alleen als ik weer terug aan het strand ben dat ik even zeebenen heb.
- Zwemkracht. Het is wel handig/veilig de nodige zwemdiuurkracht te hebben.