Onderwerp: Plasma doneren.. juist voor sporters
Gisteren mocht ik weer wat plasma achterlaten bij de Bloedbank. Vanaf mn 19e ben ik al bloeddonor en sinds een jaar of wat ben ik overgestapt op plasma ivm het sporten. Volbloed heeft toch wel een weekje invloed op de zuurstofvoorziening wat ik zeker met hardlopen erg vervelend vond. Bij plasma heb je hier totaal geen last van.
De reden dat ik bloed/plasma geef is een beetje dubbel. Aan de ene kant ken ik een klein manneke met een immuunziekte waarvoor medicijnen nodig zijn die gemaakt worden van plasma. Ik ken genoeg mensen die ooit een bloed transfusie hebben gehad en die er dus misschien niet meer waren als er geen donoren waren.
Aan de andere kant doe ik het ook voor mezelf. Mn bloeddruk, en Hb worden regelmatig gecontroleerd en die simpele controles vind ik wel prettig. Ik ben geen hypochonder maar heb in mijn omgeving wel iemand met darmkanker gezien die daardoor al een jaar met bloedarmoede rondliep wat mij als bloeddonor niet was gebeurd.
Verder is het altijd wel gezellig. Mijn oudste zoon gaat graag mee (voor de chocomel, roze koek ) Het kost een uurtje in de maand of twee (mag je helemaal zelf weten)... even verplicht stilzitten is ook niet verkeerd en soms krijg je zelfs iets leuks...een bidon of zo:-)
Maarten