TriMike schreef:Je schrijft dat je wat tijd verloren hebt door pech of dommigheden. Kun je vertellen wat er gebeurde??
De eerste tri was duidelijk genoeg: een lekke band. Het was die dag erg regenachtig en ik vermoed dat er door de nattigheid een steentje oid aan mijn band bleef kleven en ongelukkig mijn band lek prikte. Overigens reed ik toen op Continental Ultra Sport (28 mm), dat zijn geen anti-lek banden.
De tweede tri ging eigenlijk vrij goed, hoewel ik in het begin te hard trapte bij het schakelen naar mijn buitenblad: ketting eraf. Dat kostte nauwelijks tijd. Mijn fout was dat ik bij de tweede wissel een energie-gel heb geprobeerd naar binnen te krijgen. Ik had dat nog nooit eerder geprobeerd, maar dacht dat wel even te kunnen. Viel zwaar tegen, ik kreeg hem eerst al nauwelijks open, heb een tijd lang zitten persen om alles eruit en in mijn mond te krijgen. Vervolgens heel wat moeite om het door te slikken. Later kreeg ik enorme kramp in mijn buik, waarschijnlijk doordat ik te weinig water met de gel had gedronken. Na zo'n 2 km ben ik gaan wandelen tot de verzorgingspost waar ik wat water dronk. Daarna ging het wel weer. Dit is dus eigen schuld, dikke bult. Degene van wie ik die gel kreeg zei ook al dat ik dat eerst eens bij een training moest proberen.
TriMike schreef:Een goede methode om dat te voorkomen kan visualiseren zijn. Terwijl je onder de douche staat of in bed ligt loop je in je geest de verschillende onderdelen door, ook/vooral de wissels. Dus je begint met het inrichten van je plekje in het PF. Wat leg je waar neer, hoe deel je alles in? Leg je je helm op je ligstuur, of op de grond naast je schoenen. Dan het zwemmen. Visualiseer je dat je soepel door het water glijdt, langzamere zwemmers eenvoudig voorbij zwemt etc. Hoe je het water verlaat, naar je fiets loopt, je wetsuit uittrekt, alles gaat eenvoudig en soepel, helm op, schoenen aan enz enz.
Ik denk dat je nu wel snap wat ik ongeveer bedoel. Dit visualiseren zal je op de wedstrijddag echt enorm helpen. Alles gaat veel automatischer. Je weet wat je in welke volgorde moet doen en waar je spullen liggen etc. Het klinkt misschien een beetje zweverig allemaal, maar het werkt echt.
Oja, en gewoon zorgen dat je bandjes goed op spanning zijn. De kans op lekrijden door nattigheid is dan veel kleiner.
Dat lijken me goede tips. Waar ik zelf over twijfel is of ik in wetsuit zal starten. Er wordt gezwommen in een 50 m-buitenbad, maar erg warm zal dat wel niet zijn? Aan de andere kant kost het uittrekken ook weer extra tijd en voor die 10 baantjes...
Enne de bandjes, die gaan op ongeveer 7 - 7,5 bar, niet superhard, maar toch wel stevig.
TriMike schreef:Veel succes van het weekend.
Mike
Dank!
Bart