Jip..........gisteren toevallig Zembla gekeken? Weet je meteen waarom de Kenianen hard lopen op water
Het is maar een basisregel hè :
Elke 20 min of elke 5 km een gel...........of een equivalent. het gaat er om dat je 60 gram koolhydraten naar binnen werkt per uur
Dan moet een gel ook nog eens isotoon worden en daar heb je dus iets van 250ml water voor nodig..........kom je weer aan die liter per uur want naast de gels pak je ook nog elk uur sportdrank.........ik wel. Overigens varieert de max opname ook nog eens van persoon tot persoon. het is trainbaar tot ± 80 graam koolhydraten per uur.
Google op energieverbruik en duursport en je zal zien dat ik geen onzin praat..........maar het wil ook NIET zeggen dat het niet anders kan. De stelling is bij het energieverbruik dat je binnen 30 minuten je prestatieniveau naar beneden gaat als je niets inneemt. Uiteraard kan je ook anders dan gel en sportdrank aanvullen...............maar het moet wel uiteindelijk via je bloed bij je spieren komen en dat gaat met gels en sportdrank nu eenmaal sneller dan met krentebollen, snelle jelle's, repen of wat dan ook.
Gels komen je oren uit? Ook dat is te trainen. In mijn eerste jaren van duursport had je nog de flesjes "Champ". Mierzoete oranje sinaasappelsmaak vocht met koolhydraten. Superspul...........moet er nu niet aan denken om er tig van weg te werken. In een hele triathlon werk ik ongeveer ongeveer 15 gels (± 35 gr) weg, waarvan 9 of 10 met het lopen. Tussendoor ook nog cola en sportdrank.
Ik train nu ruim 2 jaar met de regel 60 gram en 1 liter per uur en ik heb nog nooit zo makkelijk mijn duurtrainingen afgewerkt en met dito herstel. Voor die tijd lag ik na 30km lopen echt voor jaffa op de bank maar nu zo fris als een hoentje. Maar als gezegd........er zijn meerdere wegen
Tot slot
Groot misverstand is dat "men" hier regelmatig denkt dat wat ik schrijf de enige waarheid is en dat wil ik bij deze wederom ontkrachten. Ik geef mijn mening aan de hand van wat ik weet, lees en ervaar. En aangezien ik een jaar of 30 aan de weg timmer is de ervaring ondertussen meer dan redelijk
Ik hou van discussie en pretendeer NOOIT dat ik de wijsheid in pacht heb en ik zal de laatste zijn die zijn vouten niet zal toegeven. Laat dat gezegd zijn.