En groot deel van die mensen zijn dus gepakt voor het gebruik van iets waarvan het prestatiebevorderende effect niet wetenschappelijk is bewezen. Dat is het interessantste punt van dat proefschrift, vind ik.
ronnyke schreef:In Belgie kan in principe zo een test niet plaatsvinden omdat doping en druggebruik verboden is bij wet.
Kan ik me bij EPO niet voorstellen: het is een gewoon medicijn, o.a. gebruikt door veel kankerpatiënten. En voor onderzoeksdoeleinden mag je wel sterker gebruiken, zeg maar. Ik bedoel: er wordt ook onderzoek gedaan naar de effecten van harddrugs en zelfs voor potentieel gevaarlijke medicijnen.
edj schreef:Heb volg mij ooit eens een niet wetenschappelijk praktijk onderzoek gezien van " bureau sport". Een van de presentatoren bestelde wat epo via internet. Werd keurig met de post afgeleverd thuis. Deed een eerste test, fietsfitheid, meetwaarde werd als uitgangspunt gebruikt. Vervolgens injecteerde hij zich, onder medische begeleiding gedurende een periode met epo. De resultaten waren best frappant, zonder training lag zijn prestatie hoger.
Ja, dat heb ik toen ook gezien. En ik dacht toen meteen al: totaal geen bewijs, dat is grotendeels leereffect. Doe een test, en doe 'm twee weken later nog een keer onder dezelfde omstandigheden, en dat gaat (vrijwel) altíjd beter. Dat van die journalist is op zich interessanter, maar ook wetenschappelijk niet overtuigend, al is het alleen maar omdat het niet 'blind' gebeurt - je mag eigenlijk weten wat je krijgt (en of je wat krijgt) om een betrouwbare proefpersoon te zijn.
Ik wil trouwens niet beweren dat EPO niet werkzaam is, hoor - ik kijk ook al jaren wielrennen, en je moet wel blind zijn om dan geen rare dingen te zien. Maar het punt is dat de werkzaamheid niet zo makkelijk is aan te tonen, en dat vind ik interessant. (Komt omdat ik ook wel eens colleges onderzoeksmethodologie geeft, weliswaar in talig communicatie-onderzoek, maar ik vind het een interessant onderwerp. Ik ga me komende donderdag met mijn studenten buigen over de vraag hoe je de begrijpelijkheid van een tekst kunt meten, daar zitten ook grote haken en ogen aan.)
Louise