Het probleem is bij mij ook bekend
Ik lees tussen de regels door goed de controversie dus, wat VOOR MIJ(!!!!!) goed werkt zijn de volgende dingen:
- meer ontbijt. Tegenwoordig een flinke schaal griekse yoghurt, musli, een appel erin, kaneel en honing. Goed gevarieerd ontbijt! Soms ook overnight-oats: met bessen, appel, honing, ciazaad, lijnzaad..
- meer eetmomenten. eerst nam ik enkel ontbijt / lunch / diner met af en toe nog een snack voor of na het sporten in middag of avond. tegenwoordig standaard half in de ochtend en half in de middag extra fruit, vaak bananen. Ook neem ik dagelijks een eiwitshake mee, voor als ik na mijn 'middagbanaan' nog honger heb. Deze zit soms een week ongebruikt in mijn tas, andere weken nuttig ik hem 3 of 4 dagen in de week. 'S avond laat nog fruit, meloen, druiven, blauwe bessen of na een zware workout nog yoghurt of een shake.
- eiwitrijker eten en snacken. Voorheen was toch bij thuiskomst na werk de verleiding groot om een stuk kaas, handje chips of snoep te zoeken.. Tegenwoordig kan ik op deze momenten (eindelijk!) weer een slimmere keuze maken en opnieuw een bak yoghurt (soms met musli) pakken. Ook de eiwitshake heb ik tegenwoordig in genoeg smaken dat ik altijd wel een smaak heb waar ik trek in heb. Mijn lunch bestaat uit 8 bruine bammetjes met o.a. hummus met gekookt ei, magere roomkaas met komkommer en of tomaat, soms kaas met tomaat en komkommer en soms gegrilde kipfilet.
- WATER: Héél véél WATER Als ik weet dat ik veel in de auto zit: 1,5ltr water bij me. Als ik weet dat ik lang op de zaak zit, grote bidon naast de PC of in de werkplaats. Vergeet ik mijn bidon, drink ik bijna alleen maar koffie. Zie je de bidon staan, drink je onbewust veel beter! Verder drink ik geen Cola meer (vroeger 1-1,5 fles p/dag! ) en alcohol nu nog uitsluitend in het weekend én gedoseerd
Ik las verder terug ook al iets over Recovery drinks en eiwitshakes. Ik heb ook recovery drinks in huis (dus eiwit + veel carbs/suiker) maar probeer het gebruik hiervan echt te beperken tot na zware triathlons of héle intense trainingen.
Het zelfde geldt voor mij voor drinken onderweg: ik gebruik de Zero tabs van High5, deze bevatten geen carbs, alleen de mineralen die je verliest door te zweten. Uiteraard gebruik ik tijdens triathlons en héél intense trainingen wel de échte sportdrank, maar tijdens trainingen probeer ik de inname van carbs te beperken. Mijn calorie-inname beperk is dus wel tot mijn normale maaltijden.
Het resultaat sinds ik deze manier van voeding toepas, op mijn route naar mijn eerste 1/2e afstand:
- Ik ben geen gewicht verloren, maar mijn bouw is wel aanzienlijk veranderd. Het kleine buikje is haast weg en ik heb beduidend meer spiermassa opgebouwd.
- Door de meerdere eetmomenten ben ik eigenlijk de hele dag door klaar om te kunnen trainen. Soms een lunch-run, direct na werk interval-run of lange fietsroute. 'S avonds laat nog zwemmen of juist voor aanvang werk: ik merk dat mijn lichaam echt gewend is aan de 7 a 8 eetmomenten op een dag en daardoor minder 'pieken en dalen' heeft in energielevel.
- Ik herstel als een trein. Of dit door het eetpatroon komt durf ik niet te zeggen. Je bouwt je lichaam ook gewoon op, je lichaam wordt sterker, went aan bepaalde belasting en herstel. Het zal ook tussen de oortjes zitten, maar voor mij werkt dit!
Al met al leuk onderwerp dit, 1001 onderzoeken naar gedaan met evenveel verschillende uitkomsten, daarom denk ik dat je inderdaad zoals al eerder gezegd echt zelf op zoek moet naar wat voor jou goed werkt! Bijvoorbeeld het gelletje waar ik bij zweer kan mijn broer amper binnenhouden.. Maar tips of ideeën altijd welkom