Beste forummers,
Weet niet of ik vanuit de industrie überhaupt mag reageren op jullie forum maar voel mij toch geroepen om dat wel te doen. Er zijn een aantal merken de revue gepasseerd, daar zal ik het zeker niet over hebben, maar ik wil wel graag iets vertellen over de achtergronden van de functie van echte Sport Compressiekousen. Aangezien compressie een beetje ‘hot’ aan het worden is en vrijwel niemand de echte achtergronden kent vind ik het zinvol daarover iets te vertellen vanuit mijn eigen achtergrond als sporter en ervaringsdeskundige. N.B. op onze site www.herzogmedical.com vind je een aantal Nederlandse studies die de werking bewijzen.
Laat ik bij mijzelf beginnen. Mijn naam is Harald Herzog en houd mij met deze materie, compressie(therapie) binnen de sport, al sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw bezig, lang voordat compressie min of meer hyperig werd. Ik had in mijn actieve sportcarrière altijd last van eerst kleine onverklaarbare kuitklachten, die allengs erger werden van krampen tot verekkingen en ruptuurtjes aan toe. Al die kleine microscheurtjes in de kuit betekenden op den duur een hele verklontering aan littekenweefsel in mijn kuit. Dit betekende eigenlijk het einde van mijn sportcarrière. Een spier trekt samen en ontspant zich achtereenvolgens weer. Je kunt je voorstellen dat wanneer er star littekenweefsel (bindweefsel) in de spier aanwezig is dan wordt je spier belemmerd in het optimaal functioneren. Vaak zie je dan ook in de nabijheid van het oorspronkelijke litteken opnieuw een scheurtje ontstaan.
Ik kwam er bij toeval achter dat een bepaalde hoeveelheid compressie er bij mij voor zorgde dat ik die klachten niet meer had. Ik werd met zware klevende zwachtels ingetapet. Direct voelde dat goed. Later ben ik gaan werken bij een groot medische bedrijf dat o.a. steunkousen vervaardigde. Compressie d.m.v. een kous is altijd handiger dan klevende zwachtels rond je benen aan te brengen, zo redeneerde ik. Al experimenterend heb ik uit die steunkousen de huidige Herzog kousen ontwikkeld. De werking van onze kousen is nog steeds gebaseerd op die medische therapeutische elastische kous (steunkous). De functie van de steunkous is het om overtollige vocht dat zich vaak ophoopt bij ouderen rond de enkels en onderzijde van de kuit, tegen de zwaartekracht in naar boven af te voeren. Dat kan alleen maar wanneer er sprake is van een minimale hoeveelheid compressie, nl. 30mmHg, en er moet een verloop in de compressie zijn van veraf van het hart naar het hart toe, dus vanaf de enkel naar de knie.
Je zult nu zeggen ‘ja maar ik heb geen last van vochtophoping in mijn benen, waarom zou ik ze dan moeten gebruiken?’ Even iets over de fysiologie. Het bloed wordt vanuit het hart met grote kracht door ons hele lichaam gepompt tot in de haarvaten. Naar beneden naar onze benen werkt de zwaartekracht zelfs mee. De weg terug gaat helaas aanzienlijk moeizamer, nl. tegen de zwaartekracht in en de druk van het hart is ook nog eens veel minder. Niettemin dat aderlijke bloed met de afvalstoffen van het verbrandingsproces moet wel weer teruggevoerd worden naar het hart. Er is eigenlijk sprake van een faseverschil. Naar beneden naar de kuiten is de arteriële bloedtoevoer makkelijk maar terug, naar boven vanuit de kuiten aanzienlijk moeilijker. Onze kousen helpen door dat drukverloop van beneden naar boven die aderlijke terugvloed aanzienlijk. Dat merk je niet alleen tijdens het sporten, je loopt gewoon fijner, maar wanneer je ze aanhoudt na je training wordt het herstel ook nog eens versneld. De kousen hebben dus een heel positief effect op de circulatie in de spier.
Het 2e belangrijke effect is het zgn. brace-effect. Bij iedere landing tijdens het hardlopen moet wel tot 3 keer het lichaamsgewicht opgevangen. Je kuitspieren schudden en schokken en trillen heen en weer. Die massa trekt ook aan je achillespezen en aan structuren rond je scheenbeen. Doordat onze kousen die laterale beweging goed neutraliseren door de relatieve hoge compressie zul je veel minder last hebben van die schokkrachten en, wellicht nog belangrijker…. er zal ook minder spierschade optreden. Voor de insiders, spierschade betekent vrijwel automatisch het vasthouden van vocht in de tussencelruimte. De circulatie in de spier wordt daardoor nog meer negatief beïnvloed. Wanneer de kousen een relatief hoge compressie hebben en een afnemende drukgradiënt behoren te hebben dan kun je je voorstellen dat de beencontour heel nauwkeurig moet worden gevolgd. Een schoenmaat, of wellicht een kuitomvang zegt natuurlijk onvoldoende over jouw individuele beencontour. Vandaar dat de Herzog Sportcompressiekousen op 5 punten moeten worden opgemeten. (http://herzogsport.com/nl/opmeten-van-d … usen-tubes)
Allemaal veel sportplezier gewenst!