Volgens de sportarts/coach moest ik toch zeker 1 halve tria als voorbereiding inlassen.
Dit was ik reeds van plan, dus voor mijn laatste lactaattest had ik me al ingeschreven voor de halve van Leuven (BE).
Gisteren was het dan zo ver.
Eerst was ik niet helemaal tevreden over het resultaat. Maar ik heb ondertussen laten bezinken en ik vind dat ik wel fier mag zijn op mijn prestatie.
Het zwemmen bestond uit een paar rondjes in een lokale zwemvijver.
Blijkbaar was de temperatuur slechts een kleine 15-16graden, maar koud voelde het helemaal niet aan.
Ik ben helemaal geen zwemmer, dus groot was mijn verbazing dat ik na een goede 32minuten al uit het water kwam.
Nu ja, wel te snel gezwommen naar mijn gevoel, voor een full distance zou ik best een lager tempo aanhouden.
Na wat geklungel in T1 kon ik dan vertrekken voor het fietsgedeelte, wat bestond uit een aanloopstrook richting Leuven gevolgd door 4 lokale toertjes.
Traditioneel ben ik te snel vertrokken. Er stond slechts een zuchtje wind, maar je kon wel duidelijk voelen wanneer de wind in je voordeel en/of in je nadeel stond.
Blijkbaar wou ik onbewust het hoge tempo aanhouden en negeerde ik de eerste 12km mijn hartslag. Want ik wist dat nadien de 1ste helling er ging aankomen.
Uit het verleden heb ik al geleerd dat mijn hartslag normaliseert bij een helling. Vanaf de 1ste helling rijd ik naar boven tegen een bepaalde hartslag en alle andere stroken laat ik mijn hartslag zakken naar een lagere zone.
De lokale rond bevatte 2 hellingen, maar wel stevige kuitenbuiters. Een helling was zo steil dat ik een paar deelnemers heb zien wandelen. (waarschijnlijk te zwaar geschakeld).
Met een gemiddelde snelheid van 35.4km/u kwam ik aan bij T2 waar mijn loopschoenen me stonden op te wachten.
Ook hier meerdere lokale rondes, 3 van +-7km om precies te zijn.
Telkens door een park, een steile straat doorlopen (zowel bergop als bergaf) en een ellendige passage door een tunnel.
Er werd namelijk gelopen in het centrum van Leuven en net buiten de ring rond Leuven. Hierdoor hebben alle deelnemers 6 keer een tunnelpassage gehad met partijen trappen.
Het lopen ging me op het eerste niet goed af, toch iets te snel gezwommen en gefietst.
Maar ik wist in tegen welke hartslag ik moest lopen, dus aan dat plan heb ik me gehouden en zo de halve marathon tot een goed einde gebracht.
Uiteindelijk ben ik gefinished in 4u29, al waren de afstanden niet helemaal koosjer.
Hieronder de gegevens, zoals gemeten door mijn sporthorloge (er kunnen dus kleine verschillen zijn tov de officiële uitslag)
Zwemmen 32’09” 1900m
Fietsen 2:20’26” 83km – 390hms
Lopen 1:30’22” 20.7km – 130hms
Ik gok dat, indien het een “volwaardige” 70.3 zou zijn geweest, ik rond 4u42 zou zijn gefinished.
Overall ben ik dus best tevreden.
Laat die 140.6 maar komen!