Onderwerp: Halve van Egmond 2016
Vandaag voor het eerst meegedaan aan de halve marathon van Egmond. Tot eergisteren zou ik trouwens helemaal niet meedoen, maar toen kon ik ineens het startbewijs van een clubgenoot overnemen en die kans heb ik maar aangegrepen. Het leek me een goede start van het nieuwe seizoen, waarin ik deze afstand wat vaker in zwaarder terrein wil gaan lopen (in elk geval Trail by the Sea in Zeeland in februari, en AXTRI in Noorwegen in augustus).
In Egmond was het koud en winderig, zeker in het startvak en op het strand. Maar in de duinen was het prima uit te houden. Ik vond het erg leuk: mooi parcours, uitdagende wedstrijd, en prima sfeer.
Het eerste stuk, zeven kilometer over het strand tegen de stormwind in, was behoorlijk zwaar als je geen aansluiting bij een groepje kon houden om uit de wind te blijven. Het verschil was goed te merken toen ik een stuk alleen liep. Zeker in het eerste stuk werd ik veel voorbij gelopen en/of eindigde ik steeds aan de bovenwindse kop van de waaiers. Maar op het laatst vond ik toch een groepje dat niet te hard ging en me uit de wind hield, zodat ik wat kracht kon sparen voor later.
De heuvels en duinen na het strand lagen me beter. Het tempo lag daar ook hoger, en het lukte me om tot aan het eind de snelheid vast te houden bij min of meer gelijke hartslag (onderste helft van Z4). Ik voelde geen behoefte om alles eruit te persen in de laatste paar kilometers en het tempo verder op te voeren. Maar een klein eindsprintje op de boulevard om in elk geval onder de 1:40 te eindigen vond ik nog wel de moeite waard.
Eindtijd 1:39:31 (netto). Dat is een minuut langzamer dan de CPC 2015, maar gezien de omstandigheden (wind, zwaarder parcours dan CPC, geringe voorbereiding, vroeg in het seizoen) ben ik daar eigenlijk wel tevreden mee. En het stemt me in elk geval optimistisch voor de rest van het seizoen (al weet ik sinds Ulm dat ik erg moet oppassen met dat gevoel...).
/Herman