Onderwerp: Even voorstellen en een vraag
De vraag staat aan het einde (voor degenen die de lap tekst niet willen lezen).
Vorig jaar via m'n vriendin voor het eerst in aanraking gekomen met triathlons. En het werkte aanstekelijk. Ik baalde een beetje van mijn fysieke gesteldheid na jaren in Afrika te hebben gewerkt. Ik deed daar op een gegeven moment mee met een 10k 'fun' run en kreeg het niet onder het uur gedaan, terwijl ik dat tijdens conditie training voor voetbal in 38 minuten deed toen ik 19 was. Helemaal kapot gaan tijdens het hardlopen, terwijl je voor je gevoel bijna achteruit loopt, zo langzaam ga je! Dat was de wake-up call. Toen ik Afrika wel een beetje gaan lopen, maar dat was ook niet ideaal (een keer had een leeuw me bijna te pakken, een beetje te lang doorgelopen, was bijna donker, oeps).
Ook behoorlijk last van shinplints gehad, mijn benen trokken het niet dat ik inees weer hard ging lopen terwijl iets van 15 kg zwaarder was geworden.
Vorig jaar naar Montana verhuisd en sindsdien langzaamaan meer gaan lopen, sinds de zomer geen last meer van mijn schenen! En dus in april/mei vorig jaar in aanraking gekomen met triathlon. Een fiets wilde ik al wel kopen, en toen ook met mijn vriendin af en toe naar zwemtraining meegegaan. Toen ik jong was heb ik wedstrijdgezwommen en het zwemmen pikte ik redelijk snel weer op, al was het allemaal wat roestig, en kon ik het niet zo lang volhouden.
Begin september me aangesloten bij een tri club en eind september een eerste sprint triathlon gedaan in Bozeman waar ik woon. 1000 yards zwemmen (indoor 25 yard bad, 1000 yard is ongeveer 900m), 20k fietsen en 5k lopen. Zwemmen in 17:25, fietsen in ongeveer 37 (wissels werden niet apart gemeten) en lopen in 29:13 (:S). Overall was het 1:29:50, ik was behoorlijk wat tijd kwijt in wissels, onder andere door het aantrekken van compressie-sokken (wilde het risico niet lopen zonder ze te lopen). Het smaakte naar meer, en genoeg ruimte voor verbetering!
Vlak voor kerst weer eens een 1000 yard gezwommen en die ging nu in 14:40, dus progressie met zwemmen is er zeker. Hardlopen gaat ook steeds beter, in de kerstvakantie in NL vooral gelopen, dat ging lekker, maar dat kan ook komen doordat het op zeeniveau is (Bozeman ligt op bijna 1300m). Fietsen ligt een beetje stil, tenzij het op rollers of spinfietsen is, beiden niet mijn favoriet, ik ga liever skien deze maanden .
In april wil ik meedoen met een sprint triathlon in Missoula. Een paar honderd meter lager, een minder heuvelig fietsparcour maar met een venijnige heuvel in het hardloop parcour. Doel is 10 minuten van mijn tijd af. En dan in september weer in Bozeman en nog eens 5-10 minuten eraf.
Ik heb hier wat rondgelezen, en behoorlijk wat inspirerende verhalen gelezen! Hele triathlons, dubbele triathlons zelfs! Da's nog ver weg voor mij!
In juni ben ik weer in NL en dan wil ik een kwart of OD doen. Zit eigenlijk te twijfelen tussen Ter Heijden en Weert. Dat weekend zou ideaal zijn, iemand voors en tegens voor die twee?