Onderwerp: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel
Ik ben op dit moment aan het trainen voor een mooi doel, mijn eerste halve triathlon in juli. Ik heb het boek van Joe Friel 'Triathlete Bible' bestudeerd om een mooi schema te maken. Daarnaast volg ik ook allerlei nieuwsbronnen op triathlongebied voor adviezen. Nu snap ik alleen niet in hoeverre het 'nuttig' is om lange trainingen op lage intensiteit te doen. Volgens Joe Friel is het beter om de 80/20 regel te hanteren (http://triathlete-europe.competitor.com … to-go-slow). In dat geval gaat het merendeel van de tijd dus zitten in trainingen in lage zones.
Echter, ik lees ook, oa hier op het forum, dat veel (in uren) trainen op lage zones niet zo veel waarde toevoegt. Het zou beter zijn om meer op hogere intensiteit te trainen, omdat je hiermee kracht opbouwt.
Voor mij is bovengenoemde vraag relevant, want met gezin en werk e.d. heb ik, zoals velen op dit forum, weinig moeite om mijn week gevuld te krijgen Maar als ik dan 1x per week 60 km fiets op een Tacx, heeft het dan wel zin? Let wel, mijn doel voor mijn eerste halve is om de finish te halen en niet het podium.