trivrouw schreef:Hey,
Ik probeer 1x per week 1 km aan een stuk te zwemmen. En dan nog meestal 1x per week wat snellere stukken,zo bv 3x 200 crawl en wat in en uitzwemmen maar meestal ben ik al kapot na 1x 200.
Zou een pullboy helpen voor de armkracht?
Als je na 200m al kapot bent dan is technische hulp inderdaad wel echt noodzakelijk. 1000m per sessie is ook wat aan de lage kant, vooral om echt progressie te boeken. Als je het vergelijkt met hardlopen, als je 1 a 2 keer in de week 20-25 minuten gaat hardlopen dan verwachten de meeste mensen ook niet al te veel progressie volgens mij. Maar blijft natuurlijk een soort van kip en ei verhaal, waarschijnlijk wil je wel langer zwemmen maar is de techniek en uithouding daar nog niet voor op z'n plaats.
Als je dan toch wat stukken sneller wilt zwemmen, doe dan niet gelijk 200m maar begin gewoon met 50m. Daar is echt helemaal niets mis mee. Liever 10x50m waarbij je slag goed blijft dan 3x200 waarbij de laatste 100m van elke 200m je een beetje loopt te malen in het water. Probeer tussen de 50m een beetje rust te nemen maar niet al te veel, 10-15 seconden. De eerste paar 50m mogen nog wel enigszins makkelijk gaan, op het einde mag je wel redelijk moe zijn. Lange stukken aan 1 tempo is goed voor het vertrouwen om de afstand te volbrengen tijdens een triathlon, en het is beter dan niet zwemmen, maar het loont meer om dan iets sneller te zwemmen en afentoe wat rust te nemen. Ik zwom als training voor de 3,8km vd ironman een paar keer 4km (in 10x400m vorm), en dat was zo verdomd saai en langzaam, het was alleen als vertrouwenswekker. De meeste sessies waren slechts 45 min (maar dan werd er niet gesocialized).
Keerpunten zou ik me nog niet mee bezig houden, maar wat je wel kunt doen is na iedere afzet zo gestroomlijnd mogelijk door het water te glijden. Ik kijk na mijn afzet altijd bij mijn eerste teug adem waar ik terecht kom, kijk naar een punt langs de kant of waar je ten opzichte van de ballenlijn uitkomt. Zo letten op je stroomlijn kan ook een positieve invloed hebben op je houding tijdens het zwemmen, al is het maar voor een paar seconden na je afzet. Maar je hoeft er ook niet continue op te letten.
Pullbuoy zijn de meningen over verdeeld, het kan makkelijk een trainingshulpje worden waar je te veel van afhankelijk word. Ik doe meestal 200m met de PB in de warmup en ook zoiets met cooldown, vooral als ik diep ben gegaan tijdens het zwemmen. Maar dit is dan vooral om mijn benen te sparen. Ik denk niet dat de PB echt enorm veel extra helpt met armkracht tov gewoon zwemmen, maar dit kan ik verkeerd zien. Armkracht is over het algemeen niet het probleem bij beginnende zwemmers, eerder de techniek en zwemspecifiek-uithoudingsvermogen . Er zijn meisjes van 10 die rondjes zwemmen om de meeste triatleten en die hebben echt geen sterkere armen.