Louise schreef:Ik zat ook net te denken: de beste zwembaden zijn die met een apart banenzwembad. Dat water is koeler en er zwemmen geen kinderen in voor les-, school- en vrijzwemmen, dus dat kan ongetwijfeld met veel minder zooi erin. De voorbeelden die ik ken zijn De Kwakel in Utrecht en het Vrijburgbad in Vlissingen. Daar heb ik nooit last.
Eigenlijk is de redenering een beetje andersom, met wel dezelfde uitkomst: Het is niet een teveel aan reinigingsmiddel (natriumhypochloriet-oplossing, ofwel bleekwater) in het water dat de irritatie veroorzaakt, maar stoffen die ontstaan uit reacties tussen het chloor en de verontreinigingen (afkomstig van zwemmers) die in het water zitten.
Als er genoeg chloor in het water zit reageren de meeste verontreinigingen door tot onschadelijke stoffen (vooral keukenzout en CO2) die geen irritaties veroorzaken. Stikstofverbindingen (ureum, afkomstig uit urine) in het water zijn wel een probleem, omdat daaruit chlooramines kunnen ontstaan en die irriteren wél. Hetzelfde geldt voor andere stoffen die (vooral als er te weinig chloor in het water zit) kunnen ontstaan bij de reactie van chloor met organische verontreinigingen, zoals chloroform. Ook is bleekwater niet stabiel: het valt geleidelijk uiteen in chloorgas, dat verdampt en ook irriterend is, en water en keukenzout.
Om irritatie te voorkomen moeten zwembaden dus zorgen dat er voldoende chloor in het water zit, de lucht goed verversen en het water goed filteren en ontdoen van restproducten. En wat ook erg helpt: niet plassen in het water (hoe minder kinderen en bejaarden hoe beter), en goed douchen van tevoren. In Scandinavische zwembaden is vooraf douchen verplicht - zonder zwembroek en met zeep, en er hangen vaak bordjes met plaatjes waarop de te wassen lichaamsdelen zijn aangeduid die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Dat zou van mij hier ook ingevoerd mogen worden. O, en een verbod op grote zwembroeken waar allerlei vuil in blijft hangen, als we dan toch bezig zijn ;-)
/Herman