Onderwerp: Zeewolde Endurance 2016
Waar er momenteel veel geschreven wordt over de ICAN is het vooral stil rond de Zeewolde Endurance. Ik snap wel waarom. De deelnemers die dit evenement 'ontdekt' hebben willen het vooral niet met de buitenwereld delen. In de angst dat er volgend jaar twee keer zo veel deelnemers voor dit tot nu toe knusse, overzichtelijke en bijzonder prettige en goed georganiseerde evenement ingeschreven staan.
Met dit jaar een serieuze uitbreiding door de 2e divisie ntb wedstrijden voor heren- en damesteams te organiseren heeft de organisatie van de Zeewolde Endurance mijns inziens zelf al een stap richting de maximaal toelaatbare capaciteit op het prettige parcours gemaakt.
Ondanks een deelnemersveld van slechts ca. 100 OD-ers zorgde een gefaseerde start ervoor dat het zwemonderdeel toch behoorlijk in elkaar overliep. De 2e divisie heren startte om 10 uur, de dames 2e Divisie om 10.02 en de OD-ers geloof ik weer 2 minuten later (het kunnen er ook 4 geweest zijn). Omdat het zwemparcous bestaat uit twee rondes kan de tijd tussen de starts ook niet heel veel verder gerekt worden aangezien de snelle 2e divisie zwemmers dan tussen de mindere zwemgoden onder de OD-ers belanden.
De start van het zwemonderdeel in het water is door het beperkt aantal deelnemers en de zeer brede startstrook een feestje in vergelijking met een start vanaf een strand zoals in Almere (Duin) of Huizen. Je hebt alle ruimte om een rustig plekje op te zoeken en zwemt al snel in je gewenste tempo. Door de eerdere start van de divisies waren het nu vooral de snelle OD zwemmers die zich langs de vrouwen en langzamere divisie heren moesten worstelen.
Omdat ik tegenwoordig een redelijke zwemmer ben zag ik al snel de eerste groen mutsen (2e divisie) voor me. Waar ik normaal gesproken geen vechter ben en meters omzwem om iemand te passeren stoorde ik mij zo aan het enorme snelheidsverschil en de ligging van sommige zwemmers dat ik voor het eerst besloot dat ik er niet omheen, maar overheen ging. Excuus aan de twee tot drie langzamere zwemmers die door mij echt even kopje onder zijn geduwd omdat ik vooral met mijzelf bezig was..
Bij de wissel zag ik direct dat ik mijn krat niet goed ingedeeld had. Omdat ik op de fiets naar de start was gekomen lag mijn fietskleding los in de krat en omdat ik dat graag droog wilde houden voor de terugrit heb ik bij de wissel de tijd genomen om die kleding eerst op te ruimen voordat mijn natte wetsuit de krat inging. Opnieuw een mindere wisseltijd (niet mijn sterkste onderdeel).
Fietsen begon vooral met een hoge hartslag en wat moeite om een tempo te vinden ivm de wind en het omhoog rijden van de dijk. Maar op het volledig afgesloten fietsparcours daarna toch een lekker tempo kunnen vinden. Dan begint opnieuw het inhalen van de voor mij gestarte divisie dames en hier en daar een divisie heer od snellere OD zwemmer. Ingehaald werd ik nog niet. Het fietsparcours bestaat uit 2 ronden van ca. 18 km en door brede wegen is stayeren niet nodig, al las ik wel dat hier en daar toch andere ervaringen zijn. Pas in de laatste kilometers, terug naar de wisselzone kwamen 3 snellere heren uit mijn groep voorbij. Helaas ook mijn maatje waardoor de wedstrijd in de wedstrijd al voor het looponderdeel werd beslecht aangezien hij veel sneller loopt dan ik. Op zo'n laatste stuk terug naar de wisselzone blijf je toch een beetje bij elkaar. Ik kon het tempo prima volgen en besloot om gewoon mee te rijden ipv me af te laten zakken om stayeren te voorkomen. Op die 500 meter heeft het me toch niets opgeleverd.
Terug in de wisselzone snel schoenen aangedaan en omdat de achterkant van m'n schoen niet goed zat opnieuw een wissel verprutst omdat ik mn schoen twee keer aan moest doen. Ik ben geen loper, ik wordt geen loper en mijn loopprestatie is afhankelijk van mijn dagvorm, motivatie en de uiteindelijk uitslag vooral afhankelijk van de andere lopers.
Die liepen goed, ik niet, waar ik de eerste 4 km nog wel mijn tempo kon vasthouden, zakte ik daarna wat verder terug. Mijn voeten deden veel pijn in mijn nieuwe (wel ingelopen) schoenen en tussen mijn oren had ik mij er al bij neergelegd dat er niet meer inzat. De laatste km nog wat kunnen versnellen en uiteindelijk gefinisht met een verbetering van mijn 2015 tijd met maar liefst 5 minuten..
Als jullie nou volgend jaar weer massaal ICANS of andere tot de verbeelding sprekende evenementen opzoeken, start ik volgend jaar opnieuw op de goed georganiseerde OD in Zeewolde met de ambitie mijn 2016 tijd te verbeteren. Wie weet wel weer met 5 minuten omdat het opnieuw zo lekker rustig is...